U Savremenoj galeriji Subotica će u petak, 24. februara, u 18 sati, biti otvorena izložba “Šest godina suživota: Gradski muzej Subotica i Likovni susret (1962-1967)”.
Autorke ove izložbe su dr Olga Kovačev Ninkov, muzejska savetnica-istoričarka umetnosti, i Ljubica Vuković Dulić, viša kustoskinja-istoričarka umetnosti, obe iz Gradskog muzeja.
O izložbi
Gradski muzej Subotica ove godine obeležava 75 godina od osnivanja – pod ovim nazivom je osnovan 1948. godine, u Rajhlovoj palati. Pored mnogih muzeoloških, zaštitarskih i izložbenih aktivnosti, pri muzeju je 1962. osnovana manifestacija i ustanova “Likovni susret–Palić” koja danas funkcioniše pod imenom Savremena galerija Subotica. Do tada je muzej realizovao izložbe savremene umetnosti u gradu i sakupljao savremeno stvaralaštvo za svoju zbirku. Pojavom i razvojem likovnih kolonija od 1952. nastala je nova koheziona snaga i nove mogućnosti u savremenoj umetnosti, što je uticalo i na institucionalizaciju tih pojava. Pri tome je Subotica do 1965. bila sedište sreza: pripadale su joj Sombor, Mali Iđoš, Senta i Bačka Topola od kojih su u ova dva poslednja mesta bile aktivne umetničke kolonije, posećivane i od strane subotičkih umetnika. Međutim, uloga “Likovnog sureta–Palić” bila je prikaz rada umetničkih kolonija na teritoriji cele države, što ju je činilo jedinstvenom u odnosu na neke druge smotre savremene umetnosti u regionu. U tome se Gradski muzej Subotica pokazao kao partner i domaćin tokom prvih šest godina postojanja nove ustanove, koja je prošle godine slavila 60 godina života.Izložba se realizuje sa željom da se prikaže deo umetničkog i dokumentarnog fonda Gradskog muzeja Subotica iz vremena suživota sa “Likovnim susretom–Palić”, u trajanju od 1962. do 1967. godine. U periodu od šest godina, delatnosti nove ustanove su bile integrisane u delatnost muzeja.
Tako je, na primer, Karlo Engi, sekretar muzeja, opsluživao i administraciju “Likovnog susreta–Palić”, dok su arheolog Laslo Sekereš, tada direktor muzeja, te Bela Duranci, kustos-istoričar umetnosti muzeja (tada tek student koji diplomira 1963), bili prisutni i u upravnim i organizacionim telima “Likovnog susreta–Palić”: savetu, umetničkom savetu, te žiruju za otkupe i nagrade. Direktor “Likovnog susreta–Palić” bio je Imre Devič, koji je bio ujedno i direktor subotičkog Narodnog pozorišta. Duranci je pored muzejskih obaveza i studijskih izložbi u muzeju, od II do VI “Likovnog susreta” prikupljao dela sa terena i vršio postavku tih izložbi, te sastavljao njihove kataloge sa spoljnim saradnikom Gaborom Silađijem, koji je bio tu u svojstvu fotografa. Spoljni saradnik na izradi kataloga je bio i samouki slikar, Šandor Torok. I preparator muzeja, bać Gušto – Gustav Nađčilag, ustaljeno je pomagao kod raspakivanja dela i aranžiranja, te bio čuvar tokom trajanja izložbe.
Subotički “Likovni susret” je postao samostalna radna organizacija tek 1969, s tim da je Gradski muzej već 1967. preseljen u Gradsku kuću, a Rajhlova palata je ostala sedište “Likovnog susreta”. Zbirka koja je nastala otkupljivanjem dela kroz aktivnost “Likovnog susreta–Palić” nalazila se u Gradskom muzeju sve do razdvajanja dve ustanove, tj. do osamostaljivanja Likovnog susreta 1969. godine.
Na izložbi će biti prikazan segment umetničkog fonda muzeja koji je otkupljen za zbirku sa izložbi “Likovni susret–Palić” u periodu od 1962 do 1967, ili je na ovim susretima izlagan, a u muzejsku je zbirku dospeo naknadno. Ova dela pripadaju kako zavičajnoj, tako i jugoslovenskoj zbirci muzeja, a obe zbirke začete su od vremena osnivanja Gradskog muzeja.
Izložena dela su ranije sporadično izlagana, ali su sva reprodukovana 2017. u katalogu “Slikarstvo i vajarstvo jugoslovenskih autora iz zbrike Gradskog muzeja Subotica”, kao i uz najnovije istraživanje autorki izložbe, Olge K. Ninkov i Ljubice Vuković Dulić, “Šest godina suživota subotičkog Gradskog muzeja i Likovnog susreta (1962–1967)” u godišnjaku muzeja „Museion“, broj 20.
Ovo je prvi put da se sada prikazani korpus dela i dokumentacije izlaže objedinjeno i u novom kontekstu.
Izložba “Šest godina suživota: Gradski muzej Subotica i Likovni susret (1962-1967)” biće otvorena do 1. aprila.
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ne nužno i stavove redakcije portala Magločistač. Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje je definisan Zakonom o javnom informisanju i medijima, koji u članu 75. kaže: „Idejama, mišljenjem, odnosno informacijama, koje se objavljuju u medijima ne sme se podsticati diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, polu, zbog njihove seksualne opredeljenosti ili drugog ličnog svojstva, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo”. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.