Brojne pukotine i naprsnuća koja su se pojavila na delovima ograde na podvožnjaku u centru Subotice, u ulici Maksima Gorkog, koji je svečano otvoren pre više od godinu dana, sanirana su pre nekoliko dana. Magločistač se u međuvremenu obratio Gradskoj upravi Subotica sa pitanjima koja se odnose na podvožnjak, ali i na druge objekte izgrađene u sklopu projekta rekonstrukcije železničke infrastrukture, a u odgovoru se navodi da se i Grad – iako nije nadležan po ovom pitanju – ranije obraćao izvođaču radova i nadzoru vezano za sanaciju ovog objekta.
Podvožnjak koji predstavlja jedan od najprometnijih saobraćajnih tačaka u Subotici pušten je u rad 16. decembra 2023. nakon što je stari, ispod kojeg se nakon svake veće kiše stvarala velika količina vode, a vozila ostajala zarobljena, srušen i zamenjen novim.
Nedugo nakon toga, na pojedinim delovima objekta i na ogradi ovog objekta koji je građen u okviru izgradnje brze pruge Beograd-Budimpešta, pojavilo se niz pukotina i naprsnuća.
Zbog zabrinutosti građana, u svetlu tragedije koja se dogodila u Novom Sadu, opozicione stranke u Subotici su u više navrata pozivale lokalnu vlast, ali i “Infrastrukturu železnice Srbije” u čijoj su nadležnosti objekti, da provere kvalitet i bezbednost izvedenih radova.
Sumnja u sve novoizgrađene infrastrukturne objekte traje od 1. novembra, kada se dogodila tragedija u Novom Sadu u kojoj je život izgubilo 15 ljudi, mahom mladih, kada se na njih obrušila betonska nadstrešnica na Železničkoj stanici. Od tada do danas na ulicama Srbije studenti i građani protestuju, zahtevajući adekvatne kazne za sve one koji su odgovorni za ovu tragediju.
Bivša pomoćnica ministra građevinarstva Anita Dimoski, koja se nalazi u kućnom pritvoru i na optužnici za rušenje nadstrešnice u Novom Sadu, u junu i oktobru 2023. godine uputila je dva dopisa kineskim izvođačima oštro ih kritikujući za pristup radovima na rekonstrukciji pruge, objavio je sredinom januara Forbs Srbija. Kritika je bila usmerena na kompaniju Šandong, koja je podizvođač glavnog izvođača, konzorcijuma kineskih kompanija CRIC-CCCC.
Podvožnjak koji je Dimoski spomnjala u dopisu nalazi se u Bajnatskoj ulici. Radovi su kasnili, a Kinezi su bez saglasnosti nadzornog organa zatvorili saobraćaj. U dopisu se navodi i da nije bilo dovoljno radne snage, licenciranih inženjera iz Srbije i iz Kine, a ugrađivan je materijal nezadovoljavajućeg kvaliteta.
Zbog neprofesionalnog rada na podvožnjaku u Kosovskoj ulici došlo je do ugrožavanja ljudi i imovine, zbog čega je bio zatvoren i deo gradilišta. Ona je tad tražila od kineskog partnera i smene u njihovom rukovodećem timu.
Za sve ovo javnost je saznala nakon što je tužilaštvo u Novom Sadu objavilo dokumentaciju iz istrage u vezi sa novosadskom tragedijom.
Da li su ovi “najnoviji” nedostaci bili samo estetske prirode pa su oni i sanirani ovih dana, i da li će, kada se konačno uspostavi vozni saobraćaj Subotica-Novi Sad-Beograd, to uticati i na statiku celog podvožnjaka u srcu Subotice, ostaje da vidimo, s obzirom na to da do sada nismo dobili povratnu informaciju o tome da li će se proveravati kvalitet izvedenih radova svih novoizgrađenih infrastrukturnih objekata, posebno u Subotici, jer je tu, kako smo saznali iz medija, bilo ozbiljnih primedbi.
Osim podvožnjaka u Maksima Gorkog, nedavno su izgrađeni i podvožnjaci u Balkanskoj ulici, u Lošinjskoj ulici, i u Kosovskoj ulici. Takođe, izgrađen je i novi Majšanski most, a na tom putu je prethodno bila predviđena i izgradnja kružnog toka pa se od toga odustalo, da bi se u međuvremenu to pitanje sada ponovo aktuelizovalo.
Predsednik Saveza vojvođanskih Mađara (SVM) Balint Pastor je najavio početkom januara da će u skladu sa koalicionim sporazumom između SNS-a i SVM-a, koji je potpisan u septembru 2024. godine, biti izgrađen i kružni tok na Majšanskom putu u Subotici, za šta se ova stranka, kako je tada naveo, “istrajno i uporno zalagala”.
Osim kružnog toka koji čeka na izgradnju na Majšanskom mostu, na ovom mostu nedostaje i biciklistička staza, pa je ovaj pravac zbog nedovoljne širine mosta možda i upitan kada je reč o bezbednosti vozača dvotočkaša.
Kako se navodi u odgovoru gradskog Sekretarijata za komunalne poslove, energetiku i saobraćaj, Grad Subotica, na čijoj teritoriji se obavlja rekonstrukcija i modernizacija pruge Beograd-Novi Sad-Subotica-državna granica (Kelebija), radi bržeg protoka informacija koje su vezane za pomenuti projekat komunicira direktno sa izvođačem radova – kompanijom China Railway International Corporation (CRIC), i kompanijom Utiber kojoj je povereno obavljanje nadzora nad radovima na ovom projektu.
“Svako uočavanje ili ukazivanje na određeni nedostatak koji se primeti od strane predstavnika Grada, novinara ili stanovnika, a za koje Grad ima saznanje, prosleđuju se sa molbom hitnog postupanja radi otklanjanja istih s obzirom da objekti koji su građeni za potrebe projekta i dalje su pod ingerencijom ‘Infrastrukture železnice Srbije’ tj. i dalje su u fazi gradilišta na kome je angažovan gore pomenuti izvođač radova, sve do ishodovanja upotrebne dozvole”, navodi se.
Subotička opozicija je u više navrata pozivala lokalnu vlast i “Infrastrukturu železnice Srbije” da sprovedu sveobuhvatnu analizu i reviziju svih izvedenih radova u Subotici, posebno podvožnjaka u ulici Maksima Gorkog u centru grada.
Takođe, odborničke grupe koje deluju u okviru liste “Subotica protiv nasilja” zatražile su u novembru 2024. godine osnivanje anketnog odbora u Skupštini grada koji bi se bavi revizijom svih novoizgrađenih objekata, ali je vladajuća većina takav predlog odbila, navodeći da objekti nisu u nadležnosti grada.
Predsednica odborničke grupe Demokratske stranke (DS) Nela Tonković izjavila je za Magločistač da su građani već nedeljama svedoci pristizanja informacija koje upućuju na to da postoje sumnje vezane za stabilnost infrastrukture izgrađene u Subotici, a u vezi sa sanacijom železničkog koridora i stanice.
“I dalje nam nije jasno zbog čega se po ovom važnom pitanju ne oglašava gradska vlast, zbog čega i sada ignoriše zabrinutost građana koja je ipak dobila potvrdu u vidu zvaničnih dokumenata. Konačno, i golim okom je odavno vidljiv nezadovoljavajući nivo izvedenih radova i brige za bezbednost sugrađana se pojačavaju svakog dana”, upozorila je.
Umesto da reaguje, da alarmira i državne organe, da u krugu svojih nadležnosti učini sve što može, a i više od toga, gradska vlast, smatra ona, “bira da ostane nema i da ne služi svojim građanima”.
Prema njenim rečima, građani moraju da znaju kakav odnos prema njima ima vlast koja im se u vezi sa problemom bezbednosti novoizgrađenih objekata nije obratila nijednom.
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ne nužno i stavove redakcije portala Magločistač. Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje je definisan Zakonom o javnom informisanju i medijima, koji u članu 75. kaže: „Idejama, mišljenjem, odnosno informacijama, koje se objavljuju u medijima ne sme se podsticati diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, polu, zbog njihove seksualne opredeljenosti ili drugog ličnog svojstva, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo”. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.