Najamna palata Simeona Leovića u Subotici je prvi objekat u Vojvodini koji najavljuje secesiju, a nalazi se u Parku Ferenca Rajhla 11. Njeni tvorci su čuveni arhitekta Eden Lehner (Lechner Ödön) koji je krajem 19. veka došao iz ugarske prestonice, a koga često zovu i mađarski Gaudi, i njegov kolega Đula Partoš (Pártos Gyula).
Leovićeva palata je projektovana 1892. godine za imućnog kraljevskog beležnika i proglašena je za nepokretno kulturno dobro – spomenik kulture 2001. godine. Zgrada se nalazi u granicama prostorne kulturno-istorijske celine Gradsko jezgro Subotice, dobra od velikog značaja za Srbiju.
Iako ima adekvatan stepen pravne zaštite kakav i zaslužuje, njen sadašnji izgled ne govori puno u prilog tome, kaže za Magločistač istoričarka umetnosti u Međuopštinskom zavodu za zaštitu spomenika kulture (MZZSK), Neda Džamić.
Kako navodi, pravo stanje nekada raskošne Leovićeve palate ne može se u potpunosti sagledati zbog toga što njena fasadna platna danas zaklanjaju krošnje starih platana i nekoliko visokih jela, „skrivajući oronulu i ispucalu fasadu, dotrajalu stolariju i mnoge neprimerene intervencije“.
„Da li zbog nemogućnosti stanara da učine više za njeno održavanje, koji su inače po važećem zakonu dužni da brinu o objektu, ili zbog neadekvatnih mera tehničke zaštite na objektu, koje tokom vremena nisu sprovođene, neprimerene dogradnje i intervencije, prepravke i nestručne adaptacije… Ovaj prvenac secesijske arhitekture se nažalost nalazi u veoma lošem stanju“, upozorava Džamić.
Nekadašnji vlasnik palate Simeon Leović rođen je u Somboru. Nakon završetka studija prava radio je kao advokat, ali i u somborskoj Gradskoj upravi. U leto 1875. godine bio je imenovan za kraljevskog javnog beležnika u Subotici. Pre dolaska u Suboticu, oženio se Jelisavetom, kćerkom subotičkog zemljoposednika i preduzetnika Marka Batića i Anastazije Stojković, koji su imali četvoro dece.
Neda Džamić podseća da objekat predstavlja prekretnicu u subotičkoj gradogradnji, jer je novi stil nenametljivo zakoračio u grad i odredio njen dalji smer.
„Prozori na Leovićevoj palati su pravougaonog oblika, sa zasečenim ivicama u gornjem delu, ili su završeni lukom koji inspiraciju crpi iz srednjovekovnih stilova romantike i pre svega gotike. Svi imaju dekorativne detalje u vidu stilizovane floralne ornamentike i minijaturne maske anđelčića izvedene u plitkom reljefu od kamena“, navodi Džamić.
Dodaje da fasadu palate najvećim delom pokriva žuta fasadna opeka, a kao krovni pokrivač korišćen je crep iz fabrike Žolnai u Pečuju.
„Secesijski detalji su stilizovani floralni ornamenti iznad prozora gde se prvi put javlja motiv lale, koji je u periodu secesije postao simbol mađarskog identiteta, dok se na spratnom delu javlja ljiljan, od srednjeg veka u Francuskoj poznat kao simbol kraljeve časti“, objašnjava Džamić.
Lehner se smatra tvorcem mađarske varijante secesije, kao i ocem moderne arhitekture, kaže Džamić i dodaje da je „izgradnja njegovog osobenog stila tekla postepeno, razvijana od istoricizma do preplitanja različitih formi, da bi kulminirala u izuzetna inovativna dela, autentična i jedinstvena po svom arhitektonskom izrazu“.
Početkom 20. veka okreće se potpuno projektovanju fasada bogatim motivima iz mađarske narodne umetnosti, a ostavlja iza sebe elemente istoricizma, podseća naša sagovornica.
Inače, sledbenici Lehnerovog rada su i arhitekti Deže Jakab i Marcel Komor, koji su zaslužni za izgradnju Gradske kuće u Subotici, Sinagoge, i drugih važnih objekata građenih u stilu secesije. Naravno, tu je i neizostavni subotički arhitekta Ferenc Rajhl čija dela, poput njegove palate, neodoljivo podsećaju na kasnije, znatno smelije Lehnerove radove kakav je i objekat Gimnazije i takozvane plave crkve u Bratislavi, u Slovačkoj.
Lehner je za sobom ostavio mnoge značajne objekte koji se međusobno razlikuju zbog sve intenzivnijeg korišćenja mađarskih tradicionalnih motiva na fasadama. Danas se mnogi njegovi radovi mogu videti u Segedinu, Budimpešti, Zrenjaninu, Bratislavi…
U nadi da će i Leovićeva palata, kao jedino delo čuvenog arhitekte Edena Lehnera u Subotici, u nekom budućem periodu zablistati starim sjajem, jer je ipak reč o objektu koji po svojoj vrednosti prevazilazi lokalne i nacionalne okvire, a u međuvremenu neumitno propada.
Pogledajte foto – galeriju Magločistača:
2 Komentara na
“Lehnerova palata u Subotici, prvi objekat u Vojvodini koji najavljuje secesiju, u veoma lošem stanju (FOTO)”
Nemam nijedan lep komentar što se tiče odnosa države prema ovakvom kulturnom blagu.dozvoliti stanarima da urnišu i upropaste takve zgrade….to je bio slučaj i u bečej sa fantastom, kao dete sam odlazio i gledao kako se ljudi koji su dobili na korišćenje te objekte kao da se trude da što više upropaste isti. Nemam reči, a mislim da će to kod nas (komunizam) nastaviti da obitava u nedogled….nije to jedino zdanje koje tako propada.
I love this building, and I hope one day it will shine again! Never knew it was from a famous architect, too.
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ne nužno i stavove redakcije portala Magločistač. Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje je definisan Zakonom o javnom informisanju i medijima, koji u članu 75. kaže: „Idejama, mišljenjem, odnosno informacijama, koje se objavljuju u medijima ne sme se podsticati diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, polu, zbog njihove seksualne opredeljenosti ili drugog ličnog svojstva, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo”. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.