Velojić (IREX): Rad nezavisnih medija mora biti posvećen isključivo interesu zajednice

Velojić (IREX): Rad nezavisnih medija mora biti posvećen isključivo interesu zajednice

Mladen Velojić, Foto: Nenad Surčulija (objavljeno uz dozvolu IREX-a u čijem je vlasništvu fotografija)

16.10.2020

Kategorija: Društvo , Intervjui

Zamenik direktora Međunarodne organizacije IREX u Srbiji, Mladen Velojić izjavio je u intervjuu za subotički Magločistač da bi mediji bili nezavisni, njihov rad mora najpre biti profesionalan, častan i da ga krase nepristrasnost i istinitost.

“On mora biti zaštićen i otporan na finansijske ili partijske centre moći, a istovremeno posvećen isključivo interesu zajednice”, rekao je Velojić i dodao da mediji za podršku treba da se obrate direktno građanima, odnosno onima za koje rade i od kojih jedino treba da zavise. On je govorio i o važnosti negovanja i kreiranja zajednice koja će ceniti i podržavati ovakvo zalaganje slobodnih medija.    

Od koga zavise nezavisni lokalni mediji?

Prvenstveno od novinara/ki i urednika/ca i njihovom odnosu prema publici, oslikanom i uramljenom u uređivačkoj politici medija kom pripadaju. Da bi bio nezavisan, njihov rad mora najpre biti profesionalan i častan i da ga krase nepristrasnost i istinitost. On mora biti zaštićen i otporan na finansijske ili partijske centre moći, a istovremeno posvećen isključivo interesu zajednice, odnosno potrebi njihovih komšija, sugrađana, ljudi koji ih okružuju, da budu pravremeno i objektivno informisani.

Da bi svrha postojanja i funkcionisanja nezavisnih medija bila ostvarena, odnosno da bi se pomenuti rad i trud isplatio, neohodno je da publika to prepozna i vrednuje. To je često dugotrajan proces i njegov uspeh zavisi od mnogo elemenata, ali rezultira izgradnjom kredibiliteta jedne organizacije i posledično jakog odnosa poverenja sa publikom, kao temelja i nosećeg stuba slobodne medijske kuće. U meri u kojoj čitaoci/gledaoci poklanjaju pažnju određenom mediju i ostvaruju komunikaciju sa njim, da bi imali izoštreniji pogled na dešavanja koja ih se tiču (stvarnost očišćenu od magle), toliko je tom mediju sloboda i nezavisnost u radu svojstvenija.      

Nažalost, situacija je takva da danas javnom scenom dominiraju oni mediji čije izveštavanje nije objektivno, koji se ponašaju kao navijači na tribinama. Njima u fokusu nije građanin koji treba da bude informisaniji, edukovaniji, spemniji za donošenje dobrih odluka i po njega i po zajednicu u kojoj živi. Njima je on samo sredstvo za ostvarenje ciljeva određenog centra moći. Zauzvrat su solidno plaćeni i zaštićeni od tog tima za koji navijaju. Iako gledaoci/citaoci, i oni koji klikću u želji da saznaju šta se krije iza “skandaloznih” naslova, ne plaćaju direktno za sadržaj koji im se na taj način pakuje i nudi, oni postaju roba koji navedeni mediji prodaju bogatim i moćnim klijentima, od kojih oni zapravo i zavise.

S druge strane, tu su i oni malobrojni mediji koji igraju pošteno, štiteći ovu profesiju, kao i svoj kredibilitet stečen u istoj. U toj nameri se i obraćaju svojoj publici za podršku kroz donacije, pretplatu ili članstvo, istovremeno poštujuci i lični i integritet svoje publike.         

Koji su najveći problemi sa kojima se suočavaju nezavisni lokalni mediji?

Biti nezavisni medij, boriti se za istinu i pravo javnosti da zna, oduvek je bilo i biće rizičan poduhvat. Ta činjenica posebno dobija na značaju kada je rad lokalnih medija u pitanju, koji je često nevidljiv za šire narodne mase, te samim tim i manje zaštićen od onih kojima se njihovo izveštavanje ne dopada. Iz tog razloga je najpre neophodno stvoriti takav ambijent u kome je bezbednost novinara zagarantovana, u kome se oni osećaju slobodno da mogu da postave bilo kome, bilo koje pitanje koje je u interesu javnosti, a da zato ne trpe bilo kakve posledice, sadržanih makar i u neprimerenom pogledu, a kamoli komentaru, odgovoru sagovornika. U zemlji, u kojoj (ako ništa drugo, onda) prema svim relevantnim međunarodnim izveštajima vladavina prava nije uspostavljena, što znači da institucije ne funkcionišu, te su građani ti koji direktno mogu i treba da reaguju utičući na stvaranje sigurnijeg okruženja za one koji pošteno i posvećeno rade u interesu građana.

Ista je situacija kada su u pitanju problemi finansiranja lokalnih medija. Večito je pitanje kako obezbediti dovoljno para za normalno funkcionisanje, a ostati nezavisan i slobodan u svom radu. Pored toga, neophodna su i konstantna ulaganja u razvoj poslovanja, što samo predstavlja dodatni napor ili nemoguću misiju za dosta ’tanke’ i budžete i ljudske kapacitete nezavisnih medija.

Takođe, ono što je bila dugogodišnja praksa, još s početka 90-ih, jeste što se ogromna većina nezavisnih medija prvenstveno fokusirala na prihode od stranih donacija, da bi sa novim Zakonom o javnom informisanju i medijima iz 2014. godine, njihovo interesovanje u značajnoj meri prebacilo i na budžete lokalnih samouprava. I pored toga što osnova za to ima u činjenici da su lokalna tržišta mala, kao i da je politički pritisak na lokalu mnogo izraženiji i perfidniji, nezavisni lokalni mediji su u većem broju svoje aktivnosti sveli na pisanje projekata, njihovu realizaciju i na kraju pisanju izveštaja. U celom tom procesu, intenzitet komunikacije sa publikom, kao i posledično stepen poverenja u iste je krenuo da opada. Tako da smo mi u 2019. godini kroz sprovedeno istraživanje javnog mnjenja došli do podatka da građani u ogromnom procentu ne veruju medijima (oko 40 odsto), te u skladu sa tim i smatraju da nema osnova za podršku i plaćanje tim medijima za sadržaj koji proizvode (iznad 70 odsto).

I u tom slučaju je odgovor na pitanje kako pokušati sa rešavanjem ovog problema je isti – obratiti se direktno građanima, odnosno onima za koje radite i od kojih jedino treba da zavisite. Na taj način nećete samo otvoriti mogućnost za direktnu finansijsku podršku, vec ćete ih i bolje upoznati, saznati šta vam zameraju ili sta im se najviše dopada, i na kraju uticati na kreiranje zajednice koja će ceniti i podržavati vaše zalaganje.    

Na koji način oni mogu vremenom da postanu finansijski održivi i da obezbede plate svojim novinarima koji najčešće rade na samo pojedinim projektima ili na volonterskoj osnovi?

Kao što sam već pomenuo, prvi i osnovni potez bi trebalo da bude intenzivnija direktna komunikacija sa publikom. Vrednost toga je u potencijalnoj mogućnosti da sebi stvorite dodatne prihode potrebne za npr. kupovinu opreme (primer TV Forum), unapređenje poslovanja kroz redizajn sajta (Magločistač), pokrivanje drugih troškova redakcije (mediji NDNV-a). Istovremeno, vi jačate odnos sa svojom zajednicom, što doprinosi i boljem položaju na tržištu, kao i stvaranje boljeg okruženja za poslovanje medija.

Takođe, treba razmišljati o diverzifikaciji izvora prihoda, proveriti koje sve talente i resurse imamo koje možemo da iskoristimo kako bi unapredili postojeći ili razvili novi model poslovanja. Kao dokaz da je to moguće, naveo bih primer storyteller.rs, čija je vlasnica i urednica Vladimira neumoljivo istrajna u novim biznis idejama i njihovoj realizaciji. Takođe, primer Bujanovačkih je takođe vredan pažnje. Za vrlo kratak period su uspeli da razviju novi proizvod u vidu prevoda i analize medijskih sadržaja na albanskom objavljenih na Kosovu i u Srbiji, ali i lansirali stranicu na albanskom, u cilju povećanja broja poseta i stvaranja novih mogućnosti za monetizaciju sadržaja.

Da li postoji zainteresovanost u IREX-u da manjinski nezavisni mediji, uz pomoć novinarskih udruženja, kao što je Nezavisno društvo novinara Vojvodine (NDNV), učestvuju u nekim narednim crowdfunding kampanjama i time povećaju svoju vidljivost u javnosti, upoznaju svoju publiku, prikupe donacije, a samim tim i ostvare sarađuju sa strukovnim novinarskim udruženjima i bliskim medijima civilnog sektora?

IREX kao partner USAID-a i implementator Strengthening Media Systems projekta otvoren je za saradnju sa svim medijima koji izveštavaju u javnom interesu, a koji doprinose da građani Srbije steknu bolju sliku o dešavanjima koja se njih tiču i kako bi u skladu sa tim lakše donosili dobre odluke za sebe i svoju zajednicu. Nezavisni manjinski mediji svakako igraju značajnu ulogu u svojim sredinama, kako u Srbiji tako i širom sveta, te iz tog razloga i zaslužuju veće interesovanje kako samih čitalaca, tako i organizacija koje mogu da doprinesu jačanju njihovih kapaciteta potrebnih za održivo poslovanje. Mi smo do sada direktno sarađivali sa NDNV-om, koji pored svog medija na mađarskom jeziku, predstavlja resurs centar i za nezavisne manjinske medije, konstantno se zalažući za njihov bolji položaj i normalnije funkcionisanje. Jedna od jako važnih inicijativa koje je NDNV razvio uz podršku USAID SMS projekta, jeste i know-how u oblasti online fundraisinga, a koji bezuslovno deli sa svim nezavisnim medijima zainteresovanim za ovakav model poslovanja. Mi u IREX-u na to gledamo kao na uspostavljanje održivog sistema podrške, koji će se dalje razvijati i nastaviti da funkcioniše i nakon završetka projekta.

Kakvi su naredni planovi Međunarodne organizacije IREX u Srbiji?

Kada su planovi u pitanju, ono što bih najpre želeo da naglasim je organizacija Online Talk-a pod nazivom „Od koga zavise nezavisni mediji“, kojim ćemo polako privesti kraju tromesečnu kampanju „Nezavisni mediji zavise od tebe“. OnLine Talk okupiće medijske stručnjake, novinare i urednike nezavisnih medija koji će podeliti sa publikom svoje stavove o poziciji nezavisnih medija, pritiscima sa kojima se suočavaju, modelima finansiranja kao i o tome zašto su nezavisni mediji i građani Srbije direktno usmereni jedni na druge. Očekujemo zaista interesantnu diskusiju, ali se i nadamo prisustvu i velikog broja građana.

S druge strane, IREX nastavlja sa podrškom inicijativa nezavisnih aktera medijske scene u Srbiji u oblasti unapređenja i razvoja novih poslovnih modela, korišćenja naprednih alata i tehnika koji doprinose rastu prihoda i publike, sve u cilju dugoročne održivosti.

Konkretno, podrška koju ćemo biti u prilici da pružimo biće relizovana kroz mehanizme tehničke pomoći (angažmanom konsultanata u skladu sa potrebama medija), malih grantova, kao i mentorstvom od strane IREX tima. Novi poziv za projekte biće objavljen tokom naredne nedelje na veb sajtu kao i na našoj fejsbuk stranici @odrzivimediji.

TAGOVI:
Mediji

Podelite sa prijateljima:

Leave a Reply

Vaša email adresa neće biti objavljenja. Obavezna polja su markirana *

Upišite tekst *

Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ne nužno i stavove redakcije portala Magločistač. Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje je definisan Zakonom o javnom informisanju i medijima, koji u članu 75. kaže: „Idejama, mišljenjem, odnosno informacijama, koje se objavljuju u medijima ne sme se podsticati diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, polu, zbog njihove seksualne opredeljenosti ili drugog ličnog svojstva, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo”. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.