TikTok – trend koji osvaja: Platforma po meri kreatora, algoritam po meri konzumenata sadržaja

TikTok – trend koji osvaja: Platforma po meri kreatora, algoritam po meri konzumenata sadržaja

Izvor: Pixabay.com

18.02.2022

Kategorija: Društvo

„TikTok je drugačiji od ostalih društvenih mreža jer svi mogu da nađu nešto što njima odgovara.” Ovako Ana Pavasović, dvadesetčetvorogodišnja TikTok kreatorka iz Subotice, opisuje aplikaciju na kojoj se uspešno probila kao mejkap i fejsart umetnica.

Ana se crtanjem na licu bavi već četiri godine, a danas su joj šminkanje i fejsart posao od kog živi. Na početku karijere se nešto malo snimala za Jutjub, ali je do najšire publike došla upravo zahvaljujući TikToku, na kom ima impozantnih preko 50 hiljada pratilaca.

Do uspeha na TikToku došla je, naizgled, preko noći.

“Prvi video koji je buknuo bio je prvi video koji sam objavila na TikToku. Tu sam se iznenadila pozitivnim komentarima, iako nisam imala pojma šta se dešava i kako se to uopšte desilo”, priseća se ona.

Uspeh prvog klipa ohrabrio ju je da nastavi sa prikazivanjem svojih radova na licu, a kasnije i kratkih tutorijala za šminkanje. Tako je za dve godine na ovoj mreži uspela da sakupi više od milion lajkova.

“Instagram koristim svaki dan, a Fejsbuk skoro da ne koristim uopšte. Mislim da je TikTok nadmašio Fejsbuk, ali tu je na nekoj granici sa Instagramom”, smatra ona.

Revolucija – sada

Anina priča savršeno ilustruje tektonske poremećaje u sferi društvenih mreža, koje su više od decenije bile pod neprikosnovenom dominacijom Fejsbuka: početak februara je u digitalnom svetu obeležio prvi pad broja dnevno aktivnih korisnika ove mreže širom sveta, za šta je dobrim delom kriva upravo kineska aplikacija TikTok.

Mladi, naime, više nisu na Fejsbuku, Instagram služi kao “lični portfolio”, a TikTok postaje mnogim ljudima osnovni izvor zabave na telefonu, pa i glavni krivac za visoki screen time, da bi krajem prošle godine rekordnom brzinom dostigao jednu milijardu aktivnih korisnika.

Reference radi: Fejsbuku je za isti uspeh bilo potrebno devet godina, Instagramu osam, a Jutjubu i Vatsapu sedam. Tiktok je, sa druge strane, do tolikog broja korisnika stigao za samo pet godina.

Ova aplikacija kineske kompanije Bajtdens (ByteDance) se brzinom munje proširila među korisnicima u jeku pandemije, naročito onima koji pripadaju tzv. Z generaciji, osobama rođenim nakon 1995, a koja i dalje čini najveći deo njegove korisničke baze.

Danas TikTok polako osvaja i starije generacije, koje postaju “navučene” na kratke klipove kojima “nema kraja”, a sama aplikacija već dve godine zaredom nosi titulu najpreuzimanije aplikacije na svetu.

U čemu je štos?

Kako je sve počelo

TikTok nije postao popularan preko noći, kao što mnogi kreatori na toj aplikaciji danas postaju.

Priča ove društvene mreže počinje u Šangaju, 2014. godine, kad je nastala aplikacija pod nazivom Musical.ly, pomoću koje su korisnici mogli da kreiraju klipove dužine do jednog minuta tj. lip syncing sadržaje (čitaj: otvaranje usta uz tekst pesama).

Dve godine kasnije, u Pekingu, kompanija Bajtdens kreira sličnu aplikaciju pod nazivom Doujin, namenjenu samo za kinesko tržište. U roku od godinu dana, Doujin je imala više od 100 miliona korisnika, sa preko milijardu pregleda video-snimaka dnevno.

Prepoznajući moć ove platforme, Bajtdens se okreće međunarodnom tržištu – i tako TikTok kakav danas znamo biva “rođen” u septembru 2017. godine.

Kako bi proširio korisničku bazu u Americi, Bajtdens kupuje i u potpunosti preuzima Musical.ly krajem 2017, i naredne godine sve naloge automatski prebacuje na TikTok, da bi već 2018. dobio prvu milijardu preuzimanja, postavši ozbiljna konkurencija drugim društvenim mrežama, koja je, na kraju, dovela do istorijskog pada neprikosnovenog Fejsbuka.

Predstavnici kompanije Meta, koja je vlasnik Fejsbuka i Instagrama, taj pad pokušavaju da zaustave i ponovo podstaknu rast pomoću opcije Reels, koja je, na kraju dana, ipak samo kopija TikToka.

Fejsbuk se i ranije uspešno rešavao konkurencije kopirajući je, poput Snepčetovih storija bez kojih je Instagram danas neprepoznatljiv, ali sa TikTokom, čini se, drugačija je priča.

Evo i zašto.

Sadržaj “kao krojen” za korisnika

“Znači mi TikTok jer je kreativna mreža, gde možeš više da se povežeš sa publikom, i da reklamiraš svoj rad”, navodi vlastito iskustvo Ana, kojoj je ova aplikacija pomogla da je primete razni brendovi sa kojima danas sarađuje.

Upravo tako: na TikToku je moguće pronaći brojne originalne humoristične, zabavne, pa čak i edukativne sadržaje – od kulinarskih videa, preko mejkap tutorijala, vlogova, plesova, sve do ranije pomenutog lip sync-ovanja uz poznate scene ili muziku. 

Naizgled deluje kao da postoji neograničen broj specifičnih niša na ovoj aplikaciji, a ukoliko dovoljno vremena provedete na njoj – nema sumnje da ćete se naći baš u mehuru klipova “kao krojenih” za vas.

Kako TikToku to polazi za rukom?

Kao što Fejsbuk ima Home page, a Instagram Explore page, tako TikTok ima For You page  Za razliku od prve dve društevene mreže, TikToku je najveći fokus na toj glavnoj stranici, na kojoj se puštaju klipovi istog momenta kada upalite aplikaciju.

Tako korisnici, i kad nemaju nameru da “zabodu” na TikToku, završe skrolajući 40 minuta u zečijoj rupi kratkih klipova.

Mada je automatsko paljenje videa dobar trik za preuzimanje naše pažnje, nije jedini. Ono šta For You stranicu čini magičnom, jeste njen – algoritam.

Po pisanju portala Wired, postoji dosta faktora od kojih zavisi da li će TikTok postati viralan.

Kada se video postavi na TikTok, algoritam ga prvo prikazuje maloj grupi korisnika. Ovi korisnici mogu ili ne moraju pratiti kreatora klipa, ali na taj način TikTok utvrđuje kolika je verovatnoća da će se neko angažovati vezano za video-snimak, na osnovu ponašanja u prošlosti.

Ako ti korisnici reaguju pozitivno, recimo, deljenjem video-snimka ili njegovim gledanjem u celosti, TikTok ga tada pokazuje većem broju ljudi za koje procenjuje, opet, na osnovu njihovih ranijih aktivnosti na mreži, da dele slična interesovanja.

Taj isti proces se ponavlja i, ako se ova pozitivna povratna sprega dogodi dovoljno puta, video ima šanse da postane viralan.

Ako se, međutim, početna grupa korisnika ne angažuje dovoljno oko sadržaja, on se prikazuje manjem broju korisnika, ograničavajući njegov potencijalni domet.

Opasnost za najmlađe

Uspeh TikToka leži, dakle, u činjenici da kreatorima pruža platformu pomoću koje se lakše pridobija publiku, a korisnicima sadržaj koji im uspešno „krade pažnju“.

Popularnost ove društvene mreže praćena je, sa druge strane, i brojnim kontraverzama.

Aplikacija je namenjenja isključivo starijima od 13 godina. Ipak, kako je u svom istraživanju ustanovio portal VOICE, a na osnovu upitnika sprovedenog u saradnji sa BIRN-om o upotrebi TikToka od strane mladih, najčešći korisnici ove društvene mreže su upravo mlađi tinejdžeri od 10 do 16 godina starosti, a nezanemarljiv je i broj dece mlađe od 10 godina.

Ovakvi podaci mogu biti veoma zabrinjavajući, samim tim što se na TikToku pojavljuju razni tzv. izazovi koji mogu biti veoma opasni. Jedan od takvih trendova bio je i “Blekaut čelendž” gde su korisnici bili izazivani da zadrže dah dok se ne onesveste, što je dovelo do smrt nekoliko dece.

Upravo zbog ovakvih situacija, TikTok je početkom februara najavio da testira načine na koje bi mogao da ograniči širenje neprikladnog sadržaja kod tinejdžera, kao i da poboljša sigurnosne funkcija koje su usmerene ka mlađoj publici.

Podelite sa prijateljima:

Leave a Reply

Vaša email adresa neće biti objavljenja. Obavezna polja su markirana *

Upišite tekst *

Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ne nužno i stavove redakcije portala Magločistač. Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje je definisan Zakonom o javnom informisanju i medijima, koji u članu 75. kaže: „Idejama, mišljenjem, odnosno informacijama, koje se objavljuju u medijima ne sme se podsticati diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, polu, zbog njihove seksualne opredeljenosti ili drugog ličnog svojstva, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo”. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.