Lingvistkinja Svenka Savić, profesorka emeritus Univerziteta u Novom Sadu, iza sebe ima nebrojene naučne radove o upotrebi jezika u grupama koje u društvu imaju manju moć, ali i nebrojeno godina aktivizma da se položaj takvih grupa popravi.
Svoj profesionalni put započela je davne 1964, kada je na novosadskom Filozofskom fakultetu diplomirala na Katedri za južnoslovenske jezike, a na istom fakultetu je odbranila i magistarsku tezu na Studijskoj grupi za lingvistika. Doktorat je stekla 1977. na Filozofskom fakultetu Univerziteta u Beogradu, na Odseku za psihologiju.
Na Filozofskom fakultetu u Novom Sadu predavala je Psiholingvistiku, Uvod u lingvistiku, Analizu diskursa, Rod i jezik, Uvod u romologiju, Uvod u rodne studije, Feminističku teologiju.
Studijski je boravila na Univerzitetu Berkli u Kaliforniji (SAD), Institutu za psiholingvistiku u Nijmegenu (Holandija), Univerzitetu Bafalo (SAD) i Univerzitetu Novi Meksiko (Meksiko), a kao gostujuća profesorka predavala je u Oslu, Berlinu, Gracu, Beču, Kopenhagenu, Zagrebu, Sarajevu, Skoplju, Ljubljani, Nikšiću, Podgorici i Nišu.
Senat Univerziteta u Novom Sadu izabrao ju je u zvanje profesorke emerite 2010, koje se dodeljuje redovnim profesorima u penziji koji su se posebno istakli svojim naučnim radom, stekli međunarodnu reputaciju, i postigli rezultate u obezbeđivanju podmlatka u oblasti za koju su izabrani.
Dobitnica je nagrade “Laza Kostić” (1994), nagrade Izvršnog veća AP Vojvodine za razvoj rodne ravnopravnosti (2003), zlatbe medalje “Jovan Đorđević” Srpskog narodnog pozorišta (2010), i medalje za kulturu za ukupno stvaralaštvo Zavoda za kulturu Vojvodine (2011).
Tokom svoje aktivne karijere, Svenka Savić se naročito zalagala za multidisciplinarnost studija, pa je tako osnivačica Ženskih studija i istraživanja “Mileva Marić Ajnštajn” u Novom Sadu, kao i Centra za rodne studije u Beogradu.
Od 2007. godine je u penziji, ali i danas, sa svoje 83 godine, veoma aktivna na polju borbe za bolji društveni položaj svih onih čiji glas se nedovoljno čuje, među kojima su na prvom mestu – žene.
Iza sebe imate mnogo godina borbe za bolji položaj žena u društvu i povećanje njihove vidljivosti u javnom prostoru. Kada se osvrnete, kako je bilo na početku, a kakvo je danas stanje na tom polju?
Kada posmatramo problematiku vezanu za ženska i rodna pitanja, imamo zamisao da taj razvoj ide uzlaznom linijom, a u stvari idemo gore-dole, gore-dole.
Sada smo u padajućoj fazi. Imamo, s jedne strane, Zakon o rodnoj ravnopravnosti, kao i neke druge zakone, na primer, o porodici, koji bi trebalo da nam pomognu da se cela ta problematika vezana za pitanje žena u društvu i kulturi nekako popravi. S druge strane, mi i dalje imamo iste probleme i ista pitanja, a to je da nikako ne može ta žena da se umesti u društveni kontekst kao jednako vredna i jednako važna sa drugima, najčešće muškarcima.
Mi stalno nanovo i nanovo imamo te teme, od kojih sam se ja već i umorila i zasitila, a još imamo i stereotipe o ženama koji su se nekako uvrežili i sada ih je teško iskoreniti. Na primer, jedan za žene u profesijama je da one giljaju da bi se ostvarile u profesiji, da bi dobile moć, što je u stvari netačno. Žene poseduju nova, kreativna znanja iz nauke, iz kulture, umetnosti, sporta i zato ih treba slaviti, otkrivati ih i davati im šansu. Dakle, ne zato što mislimo da su žene nikakve, pa treba da im dajemo šansu, nego su žene nekakve i mi hoćemo da pokažemo te kvalitete.
Otkud toliki otpor da se žene koje su vredne pažnje javnosti, koje imaju šta da kažu i pokažu, ne nalaze u javnom diskursu, niti su prisutne u medijima?
Ima puno razloga. Jedan mehanizam vidimo danas u parlamentu. Pa, jel’ vi vidite šta tamo rade sa pametnim političarkama? Sve ono što žene iznose kao istinu, na primer političarka Tepić o korupciji, nije danas dobro došlo u društvu koje ne želi tu istinu.
Uvek se, da kažem metaforično, domisle neki novi kišobrani iznad žena koji ih onda zaklanjaju u njihovoj dobroj nameri, znanju. To potiče, naravno, iz nekih centara moći koji mogu biti na raznim mestima.
Kažete da borba za ženska prava nije pravolinijska, nego tu ima uspona i padova. Koji su to činioci – društveni, politički, istorijski – koji dovode do oscilacija?
Ja već 30 godina radim na afirmaciji rodno osetljivog srpskog jezika kako bi se kroz jezičku materiju pokazao doprinos žena, i 30 godina imam oponente koji kažu da ne treba rodno osetljiv jezik, da je to koješta. Taj drugi glas dobija sredstva od ministarstva, ima predstavnike u Matici srpskoj, u Odboru za standardizaciju srpskog jezika, dakle, u telima moći.
I sad imate jednu neverovatnu situaciju da je Zakon o rodnoj ravnopravnosti donela Vlada Republike Srbije, a da veliki zbornik u kojem se taj zakon, pa onda i rodno osetljiv jezik, kritikuje dobija sredstva od Ministarstva za nauku, dakle, od iste te Vlade.
Da li se to radi planski i namerno, ili je tek posledica jednog ideološkog javašluka, gde se ne zna šta radi leva a šta desna?
I jedno i drugo.
Ko je ili šta Vama lično inspiracija da istrajete u ovoj borbi?
Ne, nemam ličnost, nego imam potrebu da se što više žena opredeli za istraživanje svog sopstvenog položaja – to je moja motivacija. Nije, dakle, ništa naročito veliko. I sada, nakon toliko godina, a imam 83 i ovo radim od 1972, što je veliki period, vidim da to jako sporo ide.
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ne nužno i stavove redakcije portala Magločistač. Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje je definisan Zakonom o javnom informisanju i medijima, koji u članu 75. kaže: „Idejama, mišljenjem, odnosno informacijama, koje se objavljuju u medijima ne sme se podsticati diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, polu, zbog njihove seksualne opredeljenosti ili drugog ličnog svojstva, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo”. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.