„Gde to ima časopis koji okuplja 10 različitih nacionalnih zajednica, 5 vera, u kom se piše na 7 jezika i 3 pisma, uključujući i – kinesko?“
Na pitanje ima li primera međureligijske saradnje i dijaloga u Subotici, Rudolf Vajs, profesor istorije, odgovara – i te kako ima:
„U tome smo, koliko god to pretenciozno zvučalo, zaista kao grad šampioni jer kad mi počnemo da nabrajamo kako ovde funkcionišu dijalog i razumevanje, drugi gledaju i ne trepću, a neke su sredine i veće po broju stanovnika od Subotice. Mi ovde imamo sve istorijske avramovske crkve, protestantske denominacije, imamo istočnjačke kultove, rečju, sve što postoji na polju vere i verovanja, a saradnja i dijalog zaista funkcionišu, što potvrđuju brojni primeri“.
Od 2014. godine, navodi Vajs, postoje tribine pod nazivom „Bog i deca Avramova“ koje drže velikodostojnici katoličke, pravoslavne, jevrejske, islamske, evangeličke zajednice, koje su otvorene za javnost i održavaju se u Velikoj većnici Gradske kuće, šaljući jasnu poruku sugrađanima o potrebi saradnje, kao i potrebi da se različitosti očuvaju tako da svako neguje ono što jeste, ali i da uvažava drugog.
„Postoji još jedna lepa tradicija – adventsko paljenje sveća, kada se katolici i protestanti nalaze u crkvama, pa se drži zajednička služba božija, a jednom prilikom je tom činu ispred pravoslavne crkve bio prisutan i episkop bački Irinej, koji nije učestvovao u službi, ali je njegovo prisustvo bilo dovoljno da se opet pošalje ista poruka – poštujemo se. Kod hrišćana postoji i ekumenska molitvena nedelja, gde se takođe naizmenično jedni kod drugih nalaze katolici i protestanti da bi se molili zajedno, a kao gosti uvek budu prisutni i velikodostojnici pravoslavne crkve“, ističe Vajs.
Među primere dobre prakse on ubraja i narodni praznik Dužijancu, svečanost kojom se obeležava završetak žetve, a koja ima i religijsku dimenziju kao izraz zahvalnosti bogu za dobijeni rod. U jednom njenom segmentu – svečanoj povorci – učestvuju, naime, razne nacionalnosti i razne vere, što je takođe, zaključuje Vajs, odraz suživota na ovim prostorima.
A ono što postoji samo u Subotici i nigde više jeste „Mozaik“ – bilten čije uredništvo potpisuje Savez nacionalnih zajednica Subotice, koji realizuju Edukativni centar Roma, Udruženje Crnogoraca Subotice, Hrvatsko kulturno prosvjetno društvo „Matija Gubec“, Bunjevačka matica, Nemački narodni savez, Društvo Rusina u Subotici, Društvo Slovenaca u Subotici – Triglav, te Kulturni centar Kineza.
„Gde to ima časopis koji okuplja 10 različitih nacionalnih zajednica, 5 vera, u kom se piše na 7 jezika i 3 pisma, uključujući i – kinesko? Mi uvek govorimo o istorijskim crkvama, starosedeocima, ali smo toliko otvoreni da smo prihvatili i ljude iz Azije – i oni su nam dobro došli, žive tu, sa nama“, ističe Vajs.
On se, predstavljajući iskustva Subotice kao multikonfesionalne sredine na okruglom stolu „Svi naši tornjevi“, osvrnuo i na jednu od aktivnosti sprovedenih u okviru ove inicijative tj. pešačke ture koje su za cilj imale upoznavanje mladih sa verskim znamenitostima grada:
„Posetili smo pet zajednica sa mladima, mahom studentima i srednjoškolcima – Srpsku pravoslavnu crkvu Svetog Vaznesenja Gospodnjeg, Evangeličku crkvu sa Trgom Reformacije, veliku i malu Sinagogu i Jevrejsku opštinu, Franjevačku crkvu sa kapelicom, i Muhadžir džamiju. Svi su nas lepo primili, niko nije odbio našu molbu da posetimo određenu zajednicu, i sve su nam tom prilikom pokazali. Ja, na primer, ovde živim čitav život i nikad ne videh jevrejsku Toru, ili impozantnu biblioteku pravoslavne crkvene opštine, sa knjigama iz XVIII veka, koja je otvorena za sve sugrađane“.
Iz perspektive pedagoškog rada, naveo je i primer dobre prakse iz Osnovne škole „Sečenji Ištvan“ u kojoj na dva jezika, srpskom i mađarskom, predaje istoriju, dakle, naučni pogled na svet, ali odličnu saradnju ostvaruje upravo sa veroučiteljima koji predaju katoličku, pravoslavnu i islamsku veronauku.
„Posebno me oduševljava kad vidim te tri kolege raznih vera kako se druže, ne zato što moraju jer rade u istoj zbornici, već idu zajedno na kafu kao prijatelji. A pedagoški, oni drže časove zajedno, na primer, časna Hermina sa Nikolom, veroučiteljem pravoslavne veronauke. Pazite, koji je to primer deci! Deca pravoslavne i katoličke veroispovesti zajedno sede na časovima, a dva veroučitelja zajedno obrađuju teme – to je fenomenalno.“
Subotica, zaključuje Rudolf Vajs, na osnovu svih navedenih primera jeste svetionik toga kako treba negovati dijalog koji živi.
Pa ipak, na uspesima se ne treba uljuljkivati, tim pre ako se uzmu u obzir preliminarni rezultati istraživanja „Verska (ne)tolerancija, vrednosti i socijalni stavovi“, sprovedenog takođe u sklopu inicijative „Svi naši tornjevi“.
„Statistika je tu da nas upozori, a kod mene se crvena lampica upalila kada sam pročitao da 9% mladih kaže da svi građani jedne države treba da pripadaju istoj religiji i crkvi, kada 14,8% njih kaže da čovek može da se oseća sigurno samo ako živi u sredini u kojoj većinu čine pripadnici njegove religije, ili kada 8,3% smatra da prema pripadnicima drugih vera treba biti oprezan, čak i kad su nam prijatelji. Dakle, 32% mladih ima ovakve stavove! Svi mi treba da obratimo pažnju na ove podatke, jer je 32% jako veliki potencijal za neko zlo“, rekao je na kraju Rudolf Vajs, osvrnuvši se u tom kontekstu i na zakletvu od pre 70 godina kako nikada više neće biti oružanih sukoba među narodima da bi danas govorili o ratu u Evropi:
„Kada imamo u vidu sastav našeg grada, jasno je koliko je potrebno da međusobno razgovaramo, da se družimo, upoznajemo, jer samo tako ćemo sačuvati naše zajedništvo, a bogami i mir“.
6 Komentara na
“Rudolf Vajs, istoričar: Subotica je šampion po broju primera međureligijske saradnje i dijaloga, ali tu poziciju treba i sačuvati”
And now for something completely different!
Nagradna igra za sve teoretičare zavjera, kako za totalne početnike tako i za one s naprednijom razinom umobolstva!
Riječ je o Muhadžir džamiji u Marijaterezijopolju.
Daklem, nagradni kveščn glasi: zašto se kuj moj jedini molitveni haus, s mehkim tepisima Aj supouz, zove upravo tako kako se, jel, i zove “Muhadžir” (arapski: izbjeglica, prognanik, a Allaha mi i migrant).
Prva (i jedina) nagrada za najmaštovitiji, najkretenskiji ter najmokročarapno opajdareni odgovor, tj. zavjeru, je izlet na rub/ivicu ravne Zemlje, s koje se pruža divan pogled na tamnu stranu okruglog Mjeseca i na tamo skrivene tajne baze NASA-e u koje svakodnevno slijeću međuzvezdani brodovi gušterolikih spodoba sa Plejada.
@Đuka
“Sve je napisano. Tačka !!!”
E baš nije, zarez!!!
(Über Herrn Weiss ein anderes Mal, wenn die Zeit reif ist)
“moždakar potlipodneva?”
Ma tko ih/vas šmirgla!
Neka uživaju i nadalje u svojim iluzijama, kako unutarnjim tako i vanjskim. Samopropitivanje nije nikada bila vrlina u svoje male svjetove zatvorenih dogmatskih skupina.
Tolerancija (doslovno: trpljenje) međ’ religtardima? Ta ite molEm vas!
Sve je napisano. Tačka !!!
Isusek, Isusek, imel bi’ svašta za reć al’ sad ne smin kazat… (moždakar potlipodneva?).
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ne nužno i stavove redakcije portala Magločistač. Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje je definisan Zakonom o javnom informisanju i medijima, koji u članu 75. kaže: „Idejama, mišljenjem, odnosno informacijama, koje se objavljuju u medijima ne sme se podsticati diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, polu, zbog njihove seksualne opredeljenosti ili drugog ličnog svojstva, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo”. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.