Pojedini Subotičani su se obratili redakciji portala Magločistač sa problemom da ne mogu preko izabranog lekara u ambulantama Doma zdravlja da zakažu specijalističke preglede koji se obavljaju u Opštoj bolnici Subotica, zato što, kako navode, – „nema termina“.
Da termina nema, potvrdili su za Magločistač i u Domu zdravlja Subotica, ali i pojedini lekari specijalisti koji su tokom prethodnog perioda napustili subotičku bolnicu i svoj rad nastavili u privatnim klinikama.
Subotičanin M.P. je srčani bolesnik. Kako kaže za Magločistač, nekoliko puta je pokušavao da preko svog izabranog lekara, putem elektronskog zakazivanja, dobije termin kod specijaliste u Opštoj bolnici Subotica, ali termina nije bilo zbog čega je bio prinuđen da se leči privatno.
„Mislim da je skandalozno da ceo život plaćamo zdravstveno osiguranje i da onda, kada nam je lečenje potrebno, moramo da idemo privatno jer državno to nije moguće“, ističe.
On se pita šta je sa onim bolesnim ljudima koji nemaju novca da se leče.
„Ako imaš para lečiš se, ako nemaš – umreš, u najgorem slučaju. Veliki broj lekara je otišao iz bolnice, a pacijente nema ko da leči“, smatra.
M.F. (64) takođe ima određenih zdravstvenih problema, za koje pokušava da ustanovi šta je njihov uzrok. Nakon pregleda kod lekara specijaliste interne medicine, dobila je spisak pregleda koje treba dalje da obavi, međutim, u državnoj praksi nije uspela da dobije nijedan termin.
Kako navodi, u pitanju su ultrazvučni pregledi gornjeg i donjeg abdomena, kao i mamografski pregled dojki koji godinama unazad nije uspela da obavi zbog nedostupnosti ove usluge u subotičkom javnom zdravstvu.
Na pitanje Magločistača zbog čega ne može da zakaže preglede, kaže da je dobila u ambulanti odgovor – „da ni za šta nema termina“.
“Revoltirana sam. Ne dao bog nikom da danas bude bolestan“, ističe.
Međutim, Subotičanka LJ.E. kaže za Magločistač da su njena iskustva drugačija i da je uspela da dobije termin za svoj pregled, ali kao razlog za nedovoljan broj termina navodi da je zapravo u pitanju nedovoljan broj lekara specijalista u bolnici.
„Lekar opšte prakse zakaže u dan, sat i minut. Ne moraš da razmišljaš. Drugi par rukava je što nekih specijalista u gradu nema, otišli su“, ocenjuje.
Ova Subotičanka je, kako navodi, prošle nedelje na ortopediji čekala četiri sata jer je doktor, koji je radio od ujutro, nastavio da prima pacijente sve dok se nije ispraznila čekaonica.
„Prošlo 14.30 časova kada sam ja stigla na red, a bilo ih je još iza mene. Pošto me je uputio reumatologu, a koliko znam, njih nema u gradu, onda sam dospela do imunologa. Jednostavno, tih specijalista u gradu više nema. Letos sam imala i neku operaciju i čekala sam tri meseca kao relativno hitan slučaj“, objašnjava.
Dodaje da se svugde može čuti ista priča – „otišli doktori, otišle sestre“.
Direktorka Doma zdravlja Subotica, Ivanka Beoković, potvrđuje za Magločistač da pojedine preglede kod specijalista ne mogu pacijentima da zakažu jer – nema termina.
„Ali to nije pitanje za nas. U kakvoj je mogućnosti opšti lekar ako nema termina, kako da zakaže? Razloge za to morate tražiti u bolnici. Najmanji je problem otvoriti kompjuter i dati pacijentu uputnicu. Naši lekari uvek imaju za to volju, ali mi ne možemo da utičemo na to koliko ima termina“, ističe.
Prema njenim rečima, za određene preglede nema termina i to traje već neko duže vreme.
„Najveća gužva je za kardiološke preglede. A često od pacijenata ’dobijemo’ mi, jer smo mi tu na ’udaru’“, napominje Beoković.
Magločistač se obratio direktoru Opšte bolnice Subotica dr Saši Dželebdžiću sa nekoliko pitanja, međutim, odgovor nismo dobili ni nakon tri telefonska poziva iako je uprava primila naš mejl sa pitanjima.
Prvi put nam je direktor rekao da je na velikoj viziti i da se javimo za sat vremena, a nakon toga, u još dva navrata, njegova sekretarica se javila na njegov mobilni telefon i prvi put rekla da je i dalje na viziti, a kasnije da je na sastancima.
Pitanja koja smo postavili upravi Opšte bolnice Subotica
1. Zašto lekari u ambulantama Doma zdravlja ne mogu pacijentima da zakazuju specijalističke preglede i zbog čega nema termina za ovakve preglede?
2. Da li za sve specijalističke preglede nema termina ili samo za određene preglede ne postoje termini? Molim da navedete za koje sve specijalističke preglede građani ne mogu da dobiju termine i koji je razlog za to i, ukoliko ih sada nema, kada će biti obezbeđeni termini?
3. Da li Opšta bolnica Subotica ima dovoljno lekara specijalista, anesteziologa, medicinskog osoblja ili je njihov broj nedovoljan za normalno funkcionisanje ove ustanove?
4. Koliko lekara i koliko medicinskog osoblja (sestara, tehničara) je u poslednje dve godine (2021. i 2022. godine) otišlo iz bolnice i da li je umesto njih zapošljavan novi medicinski kadar?
5. Da li se u Opštoj bolnici Subotica redovno obavljaju sve vrste operacija ili se pojedine operacije ne rade i, ukoliko da, koje i zbog čega?
„Nema dovoljno termina za specijalističke preglede, a umesto specijalista koji su napustili bolnicu nisu primljeni drugi zbog toga što njihova specijalizacija traje jako dugo. Vi ne možete, kada je sistemski nešto uništavano tokom niza godina, da nadoknadite to ad hoc. Nemate vi na berzi šest hirurga, 10 infektologa i ne znam čega… Za to treba vremena“, objašnjava subotički lekar specijalista koji je pre više od godinu dana napustio ovu bolnicu, a koji je želeo da ostane anoniman.
Takođe, podseća i da najkraća specijalizacija traje 4 godine, a najduža 6 godina, a da je mladim specijalistima početnicima prvenstveno potrebno sticanje iskustva.
„U poslednje vreme je iz bolnice otišlo oko 25-30 specijalista koji još uvek mogu da rade drugde, pretežno u privatnoj praksi. U toku je transformacija državnog zdravstva, a lekari koji su otišli, trebalo je da budu nastavna baza mladima. Ja ne znam ko će te mlade lekare učiti“, zaključuje.
Na pitanje Magločistača ko je odgovoran za ovakvo stanje u zdravstvenom sistemu, navodi da je odgovorna politika koja je vodila zdravstvenu službu u poslednje dve decenije – na isti način na koji je vodila i ovu državu.
„Ovde je reč samo o zdravstvu, gde ljudi brzo mogu da umiru, ali je ista situacija i u svim drugim sferama, u obrazovanju, pravosuđu, tužilaštvu, državnoj upravi… Tu se ’umire’ na duže staze, pa imate konsekvence koje se onda pokazuju kasnije“, smatra naš sagovornik.
Pacijenti imaju pravo na refundiranje troškova lečenja u privatnim klinikama ukoliko ne dobiju termin za specijalističke preglede u roku od 30 dana ili ukoliko se neki pregledi ne obavljaju više u bolnici.
Da bi to pravo ostvarili, dovoljno je da o nemogućnosti pružanja zdravstvene usluge zatraže potvrdu od bolnice s kojom onda odlaze da se leče privatno, a troškove je dužan da im refundira Republički fond za zdravstveno osiguranje (RFZO).
Međutim, kako su sredinom septembra prošle godine iz subotičke filijale Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje naveli za Magločistač, od početka epidemije korona virusa, u Severnobačkom okrugu je svega devet pacijenata ostvarilo pravo na refundiranje sredstava po navedenom osnovu.
U slučaju pozitivnog rešenja, dodaju, isplata priznatog iznosa se obavlja u roku od 15 dana od dana pravosnažnosti rešenja.
Koliko pacijenata je od početka epidemije korona virusa zbog eventualne nemogućnosti lečenja u Opštoj bolnici Subotica zatražilo ovakvu potvrdu od bolnice – odgovor takođe nismo dobili od uprave subotičke bolnice.
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ne nužno i stavove redakcije portala Magločistač. Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje je definisan Zakonom o javnom informisanju i medijima, koji u članu 75. kaže: „Idejama, mišljenjem, odnosno informacijama, koje se objavljuju u medijima ne sme se podsticati diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, polu, zbog njihove seksualne opredeljenosti ili drugog ličnog svojstva, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo”. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.