Grad Subotica i Vlada Srbije pokazali su visok stepen efikasnosti i za svega 48 sati formirali tim za sprovođenje ustupanja javnog prevoza u koncesiju, izradili predlog koncesionog akta na 119 strana, koji je na koncu nadležna Komisija Vlade Srbije odobrila i kao takav će se najverovatnije u četvrtak, 5. septembra, naći pred odbornicima Skupštine Grada Subotice.
Da pojasnimo. Gradsko veće je 13. avgusta ove godine, na osnovu skupštinske odluke iz februara, formiralo Stručni tim za pripremu i sprovođenje projekta javno-privatnog partnerstva u sferi javnog prevoza. Po tom dokumentu zadatak tima, između ostalog, jeste izrada predloga koncesionog akta.
Komisija Vlade Srbije za javno-privatno partnerstvo konstatuje da je Grad Subotica 15. avgusta dostavio ovoj komisiji predlog koncesionog akta. Dokument od 119 strana dostavljen je Vladi na davanje saglasnosti 48 sati nakon formiranja Stručnog tima čiji zadatak je bio da ga sastavi.
Pozitivno mišljenje je iz Beograda stiglo pre dva dana, 2. septembra. Istog dana Gradsko veće usvaja predlog i upućuje Skupštini Predlog odluke o donošenju koncesionog akta. U materijalu za sutrašnju sednicu se ne nalazi predlog ove odluke, ali neće biti iznenađenje ukoliko bude predloženo kao dopuna obimnog dnevnog reda, gde je, između ostalog, i pokriće dosadašnjih gubitaka „Subotica-transa“.
A šta kaže predlog akta?
„Realizacijom Koncesionog akta doći će do povećanja komfora stanovništva, poboljšanja i unapređenja komunalne delatnosti javnog autobuskog gradskog i prigradskog prevoza putnika, i implementacije održivog sistema prevoza na period od 15 godina. Koncesioni akt je ekonomsko-finansijski opravdan i omogućiće smanjenje rashoda, dodatne prihode i ostvarivanje direktnih i indirektnih ekonomskih koristi pre svega za javnog partnera, a zatim i za privatnog“, navodi se u zaključku dokumenta.
A da bi se to postiglo, potrebno je da privatni partner uloži 13,7 miliona evra u nabavku 55 novih savremenih autobusa, uz 1 milion evra ulaganja u rekonstrukciju autobuske stanice. Privatnik će u gradu voziti na ukupno 11 linija, gde će u odnosu na postojeće stanje biti ukinute dve linije, dodate dve nove i biti izmenje trase i stajališta na još 4 linije.
Kao linija 5 biće uveden autobus od Malog Bajmoka, preko Ulice braće Radić do Aleksandrova, a kao linija 13 autobus od Makove Sedmice, preko Lifke do Malog Bajmoka. Ukidaju se dosadašnje linije 8a i 10, a menjaju traje i stajališta na linijama 1a, 2, 4 i 8.
Privatnik će biti taj koji će određivati cenovnik i naplaćivati karte, dok Grad zadržava kontrolu.
Prema hodogramu u dokumentu, proces izbora privatnog partnera započeće u decembru ove godine. Pripremni period počinje u aprilu sledeće, nabavka vozila i opreme od maja sledeće do novembra 2026. godine, a dok ne stignu sva nova vozila koristiće se postojeća, procenjena na 155 miliona dinara i ocenjena kao „nebezbedna i neadekvatna“.
Konačno, od maja sledeće bi trebalo da karte u javnom prevozu naplaćuje privatnik.
Na kraju, ali ne i najmanje važno, možda i najvažnije. Ukoliko se sve navedeno desi, dosadašnji javni prevoznik „Subotica-trans“ odlazi u istoriju – likvidaciju, stečaj ili drugu statusnu promenu. Nakon više od veka postojanja, svi zaposleni prelaze kod privatnika.
O stanju u ovom preduzeću govori brojka od skoro pola milijarde dinara subvencija iz budžeta, samo u prošloj godini.
Ali. Izdavanje javnog prevoza u koncesiju ne znači i kraj izdvajanja iz budžeta za javni prevoz. Umesto skoro 500 miliona godišnje „Subotica-transu“ planira se davanje 290 miliona privatniku za „koncesionu naknadu“, odnosno razliku između ostvarenog prihoda i cene vožnje po kilometru.
Prema dokumentu, Grad ima na raspolaganju dve opcije kako bi doveo javni prevoz do nivoa koji je njime zamišljen.
Ili sopstveno ulaganje gotovo 15 procenata gradskog budžeta ili javno-privatno partnerstvo sa svim prethodno navedenim, gde će tokom perioda od 15 godina uštedeti najmanje skoro 700 miliona dinara u odnosu na dosadašnje i projekcije budućih „sipanja miliona“ u rezervoare „Subotica-transa“.
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ne nužno i stavove redakcije portala Magločistač. Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje je definisan Zakonom o javnom informisanju i medijima, koji u članu 75. kaže: „Idejama, mišljenjem, odnosno informacijama, koje se objavljuju u medijima ne sme se podsticati diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, polu, zbog njihove seksualne opredeljenosti ili drugog ličnog svojstva, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo”. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.