Bačkotopolčani koji žive u nekoj od šest kuća u Beogradskoj ulici godinama se osećaju kao građani drugog reda – bez asfalta i uličnog osvetljenja. Oni su se pre 20 godina bili izborili za to da se njihova ulica bar pospe tucanikom da bi, s početkom radova na izgradnji pruge, tucanik zamenili blato i nasipi usled izvođenja zemljanih radova na prokopavanju jednog od podvožnjaka, a krupna mehanizacija zaposela njihovu uličicu koja se nalazi tik uz nekadašnju prugu.
Tako se do njih autom sada stiže iz susedne ulice, u kojoj se i parkira, jer se dalje mora peške, po mogućnosti – u gumenim čizmama.
Obraćali su se za pomoć, kažu, i mesnoj zajednici, koja ih je usmerila na opštinu, gde im je, pak, rečeno da oni nisu nadležni jer nisu naručioci radova, već da treba da se obrate “Železnici”. Tu su stali.
“Mi nismo građani ‘Železnice’, nego opštine Bačka Topole, ovo je opštinska ulica, oni treba da je održavaju i da za nas nađu neko rešenje. Svako se ograđuje od ovog problema i niko neće da se prihvati njegovog rešavanja. Najgore je to što opština, koja treba da brine o nama, ne zna ni gde se mi nalazimo”, kaže za Magločitač Lorand Janković, jedan od stanovnika, koji je pre dve decenije izborio tucanik za svoju ulicu.
I dok taksisti odbijaju da voze u Beogradsku ulicu ili iz nje, brine ih, kaže Lorand, hoće li do njih uspeti da se probiju službe hitne pomoći ili vatrogasaca ukoliko bude potrebe za tim, s obzirom na to da u ulici žive pretežno stariji ljudi, kao i jedno bolesno dete:
“I ako uspete iz susedne ulice da dođete do nas, možda nećete moći da prođete jer je stalno na putu neka krupna mehanizacija, trenutno je to, evo, mikser. Živimo kao u srednjem veku, kao da nas nema. Danas je malo utabano blato, pa je super, ali dolaze dani snega, kiše i bljuzgavice, i trebaće ovo preživeti”, strahuje Lorand.
Kako Lorand Janković kaže, u opštini su im godinama govorili da put ne asfaltiraju jer se čeka izgradnja brze pruge. Početak njene izgradnje su konačno dočekali, međutim, njihove muke su time postale samo veće, a javljali su se i strahovi da će njihova imovina biti otuđena.
Prema saznanjima našeg sagovornika, sve kuće Beogradske ulice su legalno izgrađene i sve osim jedne su u privatnom vlasništu:
“Tu poslednju kuću, na kraju ulice, otkupili su ove godine kad je počela izgradnja pruge. Ljudi su se ubrzo iselili i posed je sada u vlasništvu Republike Srbije, kako sam video. Koliko znam, otkupljene su i parcele iza, sve za potrebe izgradnje pruge”.
Osim toga, kaže Janković, niko im se pred početak radova nije obratio, kao ni u samom toku njihovog izvođenja, da bi ih upozorio ili im objasnio šta ih čeka:
“Ja lično sam sa ovim ljudima koji tu rade, uz prevodioca, razgovarao i tražio da nam na početku radova naspu bar ovaj strmi prilaz, koji sada uglavnom samo oni koriste. Kažu da oni nemaju pravo da rade ništa mimo projekta, ali su ipak posuli krupan šljunak kako se i sami ne bi zaglavljivali mašinama”.
Naš sagovornik naglašava da se ne protivi izgradnji pruge i da je svestan veličine i važnosti tog projekta, ali da to ne znači da on, njegova porodica i njegove komšije naredne dve godine treba da žive u paklu:
“Protiv izgradnje pruge niko nema ništa, mi smo razumni ljudi. Pruga treba i mora da se gradi, ali su nam pre početka radova trebali bar obezbediti alternativne puteve, da možemo normalno da živimo dok traju ovi radovi”, zaključuje Lorand Janković.
Za komunikaciju sa izvođačem radova na izgradnji pruge, kineskom firmom “Šandong”, delom je zadužen Prvi vojvođanski industrijski park – logistički centar, čija je nadležnost kupovina i prodaja vlastitih nekretnina, a osnivač opština Bačka Topola.
Zamenik direktora logističkog centra, Robert Fazekaš, kaže u izjavi za Magločistač da nije imao pritužbe građana Beogradske ulice jer taj deo gradilišta nije u njegovoj nadležnosti.
A na naše pitanje ko je nadležan za Beogradsku ulicu, dobili smo odgovor da bi njima trebalo da se bavi “određena komisija, koja je formirana u okviru Predsedništva”.
Pitanjem smo se obratili potom Predsedništvu, međutim, u telefonskom odgovoru nam je kratko rečeno da je za ovo pitanje ipak nadležna “Železnica Srbije”.
Do zaključenja teksta, ni nakon više upita, iz Medija centra Infrastruktura Železnice Srbije nismo dobili odgovore najpre na pitanja u vezi sa fazama gradnje projekta i promenama koje će Bačka Topola pretepeti, kao ni odgovor na pitanje u vezi sa problemom građana iz Beogradske ulice.
Zamenik direktora logističkog centra, Robert Fazekaš pojašnjava da on sticajem okolnosti komunicira samo u delu gradilišta koji se nalazi u Industrijskoj zoni, te da su mu se u vezi sa istim problemima žalili ljudi koji žive na Bečejskom putu i u Ciglarskoj ulici, gde se trenutno grade podvožnjaci.
“Ove dve ulice su deo eksproprijacije. Lokalna samouprava je na početku na to upozorila, ali je bez obzira na upozorenja projekat tako urađen. Zemljište je zauzeto negde skroz do kuća, a na Bečejskom putu na oko tri i po metra od kuće. Naravno da je tu saobraćaj onemogućen”, kaže Fazekaš.
On dodaje da je pritužbi građana iz pomenute dve ulice bilo i letos zbog prašine, kao i zbog ugrožavanja domaćih životinja:
“Letos smo sa izvođačem radova uspeli da dogovorimo alternativni pravac za kretanje mašina. Radili smo na tome da kod iskopa dela temelja na kraju nadvožnjaka prema Bečejskom putu pronađu neku alternativu, da teškim mašinama ne priđu toliko blizu kuća, jer može doći do pucanja zidova”, objašnjava Robert Fazekaš.
Kako dodaje Robert Fazekaš, upoznat je i sa aktuelnim problemom ljudi koji žive uz prugu, koji je nastupio sa jesenjim kišama i zemljanim radovima, i očekuje da on bude ublažen do kraja ove nedelje, ali – samo za lokacije koje su u njegovoj nadležnosti:
“Stanovnici šest kuća na Bečejskom putu ne mogu prići autima, oni moraju ići peške i onda smo tražili da im se napravi privremena staza od tucanika kako bi barem peške mogli normalno da se kreću, a ne kroz blato. Mi imamo obećanje od izvođača radova da će to biti urađeno ove nedelje”.
Fazekaš naglašava da, s obzirom na to da je reč o republičkm projektu, opština malo šta može da pomogne građanima:
“Mi imamo obećanje da će prelaz kod Bečejskog puta biti odrađen do kraja aprila. Realno je očekivati da ćemo se do tada susresti sa raznim poteškoćama. Ako bude došlo do nekog konkretnog problema, mi ćemo izaći na teren, pozvati nadzor i izvođača radova, ali samo toliko možemo da odradimo pošto je to republički projekat”.
Fazekaš dodaje i da građani koji budu imali veći problem u narednim mesecima, mogu da se obrate Predsedništvu, opštinskoj inspekcijskoj službi ili da potraže njega lično.
U okviru izgradnje pruge za velike brzine između Novog Sada i Subotice, prema ranijim pisanjima medija, u Bačkoj Topoli je, pored rekonstrukcije same železničke stanice, predviđena i izgradnja tri nadvožnjaka i isto toliko podvožnjaka.
Podvožnjaci koji se grade na Senćanskom i Bečejskom putu predviđaju saobraćaj za vozila i pešake, dok će treći podvožnjak, u industrijskom parku kod firme „Inomag”, biti dostupan samo za biciklistički saobraćaj i za pešake.
Nadvožnjaci u Bačkoj Topoli su projektom predviđeni van naselja – jedan kod poljoprivrednog preduzeća „Doža Đerđ”, drugi kod Zobnatice, a treći kod Malog Beograda.
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ne nužno i stavove redakcije portala Magločistač. Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje je definisan Zakonom o javnom informisanju i medijima, koji u članu 75. kaže: „Idejama, mišljenjem, odnosno informacijama, koje se objavljuju u medijima ne sme se podsticati diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, polu, zbog njihove seksualne opredeljenosti ili drugog ličnog svojstva, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo”. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.