Kako napraviti platformu koja oko sebe okuplja armiju verne publike, a istovremeno obezbediti i održivost? Svako ko prvi put čuje za Vidi Vaka (Vidi Vamo) iz Makedonije, pomisli da je to prostor koji jednostavno pleni i osvaja, jer umesto uobičajenih medijskih sadržaja nudi izvanredan storiteling.
Vidi Vaka postoji šest godina i jedini je medij ovakvog tipa na celom Zapadnom Balkanu.
„Nismo očekivali da će se nešto tako desiti iz razloga što obično ovakve priče, koje su u toku sa svetskim trendovima, dolaze iz Srbije i iz Hrvatske, pa tek onda kod nas. Ne samo da se to nije desilo, nego ovih šest godina niko nije napravio sličan medij u regionu“, priča za Magločistač glavni i odgovorni urednik ovog medija Goran Igić.
To, naravno, dodaje on, ne znači da sličan format ne postoji. Na primer, i Al Džazira radi kratke video-vesti sa titlovima, kao i Radio Slobodna Evropa, međutim, to nije njihov kod.
„To su ipak medijske kuće koje su prepoznatljive u nekim drugim stvarima, samo su uzeli taj format, stavile ga u svoj portfolio i u svoj program. Ono što mi radimo jeste kompletan sadržaj za društvene mreže, odnosno, kreiramo video-vesti za društvene mreže, i na Balkanu smo najgledaniji kreator takvih sadržaja, između ostalog, i zato što smo jedini“, kaže Igić.
Prema njegovim rečima, njihov video sa najvećim dnevnim dosegom je imao 820.000 pregleda, a video koji je imao najveći doseg u globalu je milion i 300 hiljada ljudi.
„Sad smo skoro radili jednu priču koji je novi format, entertainment for cv education. Video-priča je pogledana oko 900.000 puta, a 65 odsto publike je gledala video od početka do kraja. I to su cifre koje zastrašuju u svetskim razmerama, to je senzacionalno za nas“, navodi Igić.
Tokom godina su, naravno, menjali formate, kako su se prilagođavali promenama na društvenim mrežama. Počeli su sa jednominutnim videima da bi radili i duže forme od 3 do 5, pa čak i 20 minuta, interaktivne video-formate, gemificirane videe, animacije, multimedijalne priče…
“Mi se non-stop reinventujemo i prilagođavamo onome što su svetski trendovi u storitelingu“, objašnjava Igić.
Kao jedan od velikih uspeha, on navodi da su uspeli da na svom mediju ujedine levičare i desničare, vernike i LGBT protagoniste.
„Mi poznajemo našu publiku, znamo kako reaguje loše na jedan kontent, a dobro na drugi. Za mene je vrh našeg posla u društvu koje je potpuno polarizovano, puno stereotipa i diskriminacije“, ističe Igić, navodeći za primer slučaj kada im se obratio jedan lezbijski par sa željom da Vidi Vaka ispriča njihovu priču.
„Naš pristup je vrlo oprezan, ne želimo da viktimizujemo ljude, želimo da storiteling bude nešto čime ćemo da pokušamo da izvučemo priču, bez bilo kakvih komentarisanja. Naravno da smo tom paru rekli da smo srećni da nas smatraju sigurnim mestom gde može da se objavi njihova priča, međutim, mi smo im rekli da očekujemo da će komentari biti gadni“, objašnjava Igić.
„Dobro je da smo mi razbili sve eko komore, a nadamo se da ćemo to uraditi i u Srbiji, pošto smo krenuli da radimo našu priču i ovde, već mesec dana, a zove se Vidi Vamo. Verujem da će to biti uspešno isto kao i u Makedoniji“, ocenjuje Igić.
„Vidi Vaka je nagrađivan medij, dobili smo sve moguće nagrade koje se daju u Makedoniji. Lakše je pojedincima da napadnu televizijskog novinara nego nas zato što smo mi novi, što je čitav format nov ljudima i ne znaju kako da reaguju. Ako nas napadnu, mi imamo iza sebe publiku od 130.000 angažovanih ljudi“, napominje Igić.
To je njihov najveći uspeh, naglašava, pri čemu njihova publika nije samo cifra na Fejsbuku, već ljudi koji sa njima dele iste vrednosti.
„Nismo nijedan dinar platili da bismo dobili lajkove. Krenuli smo od nečega, a sada imamo jaku zajednicu iza sebe. Mi do pre jedne godine nismo imali ni sajt, već je naš medij bio na društvenim mrežama – Fejsbuku, Instagramu, Tviteru, Jutjubu, a sada smo napravili portal zato što želimo da deo sudbine držimo u svojim rekama“, kaže Igić, imajući u vidu da je situacija sa društvenim mrežama promenljiva, i da ne može sebi dozvoliti mogućnost da Fejsbuk ugasi svoj kanal i Vidi Vaka tako izgubi više od 100.000 ljudi.
„Dodatno prodajemo storiteling usluge. Čekali smo da drugi vide da dobro radimo, da dođu i da pitaju da li možemo to i za njih da uradimo. Znači, nas biznis plan se sam stvorio. Onda smo rekli da ovo može da bude nešto ozbiljno, pa smo napravili ozbiljan biznis plan koji je čekao neke vreme u fioci“, priča Igić.
Danas je Vidi Vaka samoodrživ do 40%, što im omogućuje da investiraju u razvoj, u kadrove – da stvaraju ljude, a trenutno ih ima 13 zaposlenih sa svim beneficijama koje radni odnos sa sobom nosi.
„Vidi Vaka je sad već ozbiljan brend. Najteže nam je bilo da ga damo našim novinarima i urednicima da se sada oni ’igraju’ sa tim, ali smo to uradili. Međutim, dok svi mi pokušavamo da ne promenimo sebe i da ne kritikujemo sebe, da ne pratimo trendove, kako su se mediji razvili u ovom novom svetu, klinci nas pregaziše na TikToku“, objašnjava Igić.
On smatra i da u obe države mora da postoji istraživačko novinarstvo, kao i mediji koji su važni na lokalu, ali i da većina medija treba da idu u korak s promenama jer se one u svetu medija jako sporo dešavaju.
„Sličnosti i razlike su u tome da su novinari i u Makedoniji i u Srbiji držači mikrofona“, kaže Igić i dodaje da je sličnost i ta da se stara generacija i dalje drži parole – da gledanost nije važna.
„A šta je važno? Je li važno da objaviš 25 priča na društvenim mrežama dnevno, je li to merilo? I tamo i ovde imamo stariju generaciju koja govori – opustite ruku. Pa novinarstvo to nije, promašili ste život. Novinarstvo je pokušati da prepričaš priču publike koja ti je poverila, da je staviš na tacnu društvu, i da pokušaš da izvršiš nekakav pritisak ili nekakvu promenu“, zaključuje Igić.
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ne nužno i stavove redakcije portala Magločistač. Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje je definisan Zakonom o javnom informisanju i medijima, koji u članu 75. kaže: „Idejama, mišljenjem, odnosno informacijama, koje se objavljuju u medijima ne sme se podsticati diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, polu, zbog njihove seksualne opredeljenosti ili drugog ličnog svojstva, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo”. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.