“Anatomija hipomanije” Mine Vavan najbolji dokumentarni film do 50 minuta 69. Beogradskog festivala dokumentarnog i kratkog film

“Anatomija hipomanije” Mine Vavan najbolji dokumentarni film do 50 minuta 69. Beogradskog festivala dokumentarnog i kratkog film

Mina Vavan, izvor: privatna arhiva

Izvor: SEEcult.org

03.04.2022

Kategorija: U fokusu

Gran pri 69. Beogradskog festivala dokumentarnog i kratkog filma – Martovskog festivala dobio je rumunski igrani film “Interfon 15” Andreija Epurea, prikazan u okviru međunarodne selekcije, u kojoj je najboljim kratkim filmom proglašen “Marko” Marka Šantića, koprodukcija Hrvatske, Srbije, Francuske i Slovenije.

U domaćoj konkurenciji najbolji dokumentarni film duži od 50 minuta je “ŽŽŽ (Žurnal o Želimiru Žilniku)” rediteljka Janka Baljka, najbolji dokumentarni do 50 minuta je “Anatomija hipomanije” Mine Vavan, najbolji kratki igrani je “Olga” Vladimira Đorđevića, a najbolji u kategoriji eksperimentalnog filma i video arta je “Iznutra” Jelena Prljević. Nagradu za najbolji animirani film dobilo je ostvarenje “Linije” Ivana Stojkovića.

Radnja pobedničkog filma 69. Martovskog festivala, svečano završenog 2. aprila u Domu omladine Beograda, događa se u jednoj zgradi, čiji stanari zatiču komšinicu u nesvesti, ali niko joj ne zna ni ime. Dok čekaju hitnu pomoć, komšije razmišljaju o njenom i sopstvenim životima.

Međunarodni žiri, na čelu sa rediteljem Lordanom Zafranovićem iz Hrvatske, istakao je u obrazloženju da je film “Interfon 15” nagrađen za sirov i precizan način na koji emotivno opisuje, kroz nekoliko esencijalnih kadrova, nedoslednost u odnosu zajednce pred tragičnim događajem poput smrti, kada se dešava u blizini, ali ne pripada direktno nama. “Mala galerija likova oslikava urbanu minijaturu u kojoj dominiraju sivi tonovi, uz osećaj stida i ravnodušnosti”, naveo je žiri u obraloženju za odluku o dobitniku Gran prija, koji će biti naknadno uručen.

Najbolji međunarodni kratki film “Marko”, čiji je srpski producent Nezavisni filmski centar “Filmart” iz Požege, nagrađen je uz obrazloženje da predstavlja “sintezu skoro tridesetogodišnje saradnje kinematografija u takozvanom regionu”. “Marko” svojom “humanom porukom i vrhunskom realizacijom otvara nove prostore za kinematoografsku saradnju na prostorima bivše Jugoslavije”, naveo je žiri za taj film sa snažnom antiratnom porukom, čija je projekcija poslednjeg festivalskog dana koproducenti posvećena velikom glumcu Feđi Stojanoviću, koji je u tom filmu odigrao jednu od poslednjih filmskih uloga.

Nagradu je primila koproducentkinja filma Slađana Petrović Varagić iz “Fimarta”, a uručio ju je umetnički direktor 69. Martovskog festivala Dejan Dabić.

Nagrada za najbolji dokumentarni film fuži od 50 minuta dodeljena je biografskom filmu Janka Baljka o slavnom kolegi Želimiru Žilniku, a prema obrazloženju žirija, iako se čini da se o životu i delu jednog od najvećih umetnika preslikavanja “presnog života” na filmsko platno, sve zna, svaki novi film koji govori o njemu donese po nešto novo. Baljkov film o Žilniku, kako je istakao žiri, podseća na na bolju kinematografsku prošlost, ali usmerava i na budućnost kojoj je Žilnik uvek okrenut. Reč je o produkciono zahtevnom filmu u kojem su reditelj i direktor fotografije uspeli da ostanu na tragu Žilnikove prepoznatljive poetike.

Nagradu je primio Janko Baljak, a uručio ju je Lordan Zafranović.

Nagrada za dokumentarni film do 50 minuta dodeljena je za “Anatomiju hipomanije” Mine Vavan, uz obrazloženje da “prati jednog veoma posebnog i zanimljivog čoveka, na veoma ličan i intiman način, i uspeva da približi publiku njemu”.

Nagradu je primila rediteljka Mina Vavan od člana žirija Milana Nikodijevića.

Najboljim kratkim filmom u domaćoj konkurenciji proglašen je “Olga” Vladimira Đorđevića, a žiri je istakao da nas delikatno, jednostavno i delotvorno tera da osetimo poteškoće u prevazilaženju drevnih predrasuda u malom selu – predrasuda koje često donose bedu i patnju celoj zajednici.

Nagradu je primio reditelj Vladimir Đorđević, a uručio ju je član žirija Dragomir Zupanc.

Najboljim domaćim animiranim filmom proglašen je “Linije” Ivana Stojkovića, uz obrazloženje da ima “jako ubedljivu estetiku i posebne likove, kao i zanimljiv pristup kombinovanju foto elemenata sa takozvanom cut out animacijom”.

Nagradu je primio producent Milan Milosavljević, a uručio ju je član žirija Hajnc Hermans.

Film “Iznutra” nagrađen je u selekciji eksperimentalnog filma i video arta uz obrazloženje da na “poetski i metaforički način oživljava čvrstu materiju i daje joj dah, kroz lakoću svetlosti i senke, u skrivenom srcu građevine: onom koji je drži i čini da traje kroz vreme”.

Nagradu je primila rediteljka Jelena Prljević, a uručio ju je član žirija Đanfilipo Pedote.

Osim po kategorijama, dodeljene su i strukovne nagrade, pa je za najbolju režiju nagrađena Marija Apčevska iz Severne Makedonije za film “Severni pol”, a za najbolji scenario nagrađen je Nikola Stojanović za film “Volterov osmeh ili filmsko pismo francuskom prijatelju”, koji je i režirao. Nagradu za najbolju animaciju dobili su animatori irskog filma “Pad kralja Ibisa” (Mikai Geronimo, Giorgia McKenna, Josh O’Caoimh, Charles-Henri Sanson), a za najbolju kameru Shadi Chaaban, direktor fotografije filma “Varša” Danie Bdeir.

Nagrada za najbolju montažu dodeljena je Vladimiru Šojatu za film “Duga resa” u režiji grupe Škart.

Za najbolji zvuk/muziku nagrađeni su rediteljka Hana Rastoder i dizajner zvuka filma “Razglednica” Peter Zirbs.

Žiri 69. Martovskog festivala dodelio je specijalna priznanja filmovima “Pejzaži otpora” Marte Popivode i “Jeni, malo svjetlo sa zapada” reditelja Slobodana Simojlovića.

“Sa snažnim osećanjem da je naša antifašistička prošlost zapretena, a ipak prisutna u oronuloj kući, zapuštenom šumarku, zaboravljenom stratištu, nevidljivom grobu neznanog junaka, autorka nas navodi na poređenje sa krajputašima i antičkim spomenicima. Svedok vremena, stogodišnjakinja, partizanka i u Aušvicu žigosana logorašica, ostavlja svoju ispovest kao amanet budućim buntovnicima”, istakao je žiri za dokumentarni film Marte Popivode, a priznanje je primio direktor fotografije tog filma Ivan Marković.

Žiri je za film “Jeni, malo svjetlo sa zapada” istakao da podseća na tragediju ratova na teritoriji bivše Jugoslavije, i na humanost ljudi. “To je priča o holandskoj bolničarki koja je sama došla u ratno područje da bi svestrano pomagala ljudima zahvaćenim ratnim razaranjima. Ovaj film je jedna vrsta uspešnog početka stvaranja kinematografije u Republici Srpskoj”, naveo je žiri povodom specijalnog priznanja, koje je uručeno reditelju Slobodanu Simojloviću i producentu Snježanu Laloviću.

Publika će nagrađene filmove moći da pogleda 3. aprila u DOB-u, u okviru programa “Martovski na bis”.

TAGOVI:
Mina Vavan

Podelite sa prijateljima:

Leave a Reply

Vaša email adresa neće biti objavljenja. Obavezna polja su markirana *

Upišite tekst *

Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ne nužno i stavove redakcije portala Magločistač. Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje je definisan Zakonom o javnom informisanju i medijima, koji u članu 75. kaže: „Idejama, mišljenjem, odnosno informacijama, koje se objavljuju u medijima ne sme se podsticati diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, polu, zbog njihove seksualne opredeljenosti ili drugog ličnog svojstva, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo”. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.