Donošenjem neadekvatnih epidemioloških mera Srbija je zakazala u zaštiti stanovništva od zaraznih bolesti, a posebno kada je antivakserima dozvolila potpuno nekontrolisano delovanje, ocenjuju za Vojvođansko istraživačko-analitički centar (VOICE) stručnjaci koji su saglasni u oceni da je prevashodno vlast odgovorna za pojavu antikoronaša, antivaksera i antimaskera. Upozoravaju da su posledice nesagledive, obzirom da „u ideološkom smislu antivakseri mahom pripadaju krajnjoj desnici i skloni su poput deteta da veruju u babaroge, veštice i vukodlake“, dakle – u nemoguće.
Usled odsustva odlučne reakcije države i adekvatnih mera i sankcija u cilju sprečavanja širenja epidemije korona virusa, sociolozi, psihijatri i pravnici upozoravaju na buduću radikalizaciju delovanja ovih grupa.
Pojavom korona virusa u svetu pa i u Srbiji, usledila je i poplava dezinformacija, polu informacija i teorija zavera, pre svega na internetu gde se većina stanovništva informiše. Nakon suočavanja sa posledicama virusa, stiglo je i rešenje – vakcine. Međutim, umesto masovne vakcinacije, nakon pojave antikoronaša koji uprkos medicini negiraju postojanje kovida-19, pojavljuju se i antivakseri koji uprkos nauci ne veruju u vakcine, a mere koje država donosi nazivaju „uskraćivanjem prava na slobodan izbor“ i „fašizmom“.
Tim povodom je proteklih nedelja grupa antivaksera u više gradova u Srbiji, pa tako i u Subotici, organizovala ulične proteste protiveći se uvođenju kovid propusnica koje bi omogućile građanima koji su vakcinisani da nakon 22 časa borave u ugostiteljskim objektima. Ta odluka izazvala je revolt ovih grupa koje su pre nekoliko dana u Beogradu tokom protestne šetnje došli ispred zgrade u kojoj živi jedan od članova Kriznog štaba, dr Predrag Kon, nazivajući ga Mengele, po zloglasnom nacističkom zločincu. Ubrzo nakon toga, u Beogradu, i to na zidu zgrade u kojoj živi dr Kon, kao i u Novom Sadu, ispisani su antisemitski grafiti protiv ovog epidemiologa.
“Dr Mengele – ostavka”, a pored toga je plavim sprejem nacrtana Davidova zvezda koja je simbol Jevreja, a potom preškrabana crvenim sprejom. Takođe, crnim sprejom je nacrtan pa preškraban simbol nacističkog ustaškog pokreta, stilizovano slovo „U“.
Tim povodom se saopštenjem oglasila i Jevrejska opština Beograd koja je navela da je „nedopustivo porediti Holokaust, kao ni antisemitske zakone iz 30-ih godina prošlog veka sa merama suzbijanja pandemije“, te da „ne postoji opravdanje da se nezadovoljstvo iskazuje na taj način“.
Brojni su primeri da je sve otišlo predaleko: u Beogradu je jedan pacijent nasrnuo nožem na medicinskog tehničara hitne pomoći jer ga je ovaj zamolio da stavi masku jer kašlje, dok su krajem oktobra pojedini antivakseri na protestu protiv kovid propusnica stavili žute trake čime se grubo vređaju žrtve Holokausta, upozorila je tada poverenica za zaštitu ravnopravnosti i stručnjaci za ljudska prava.
Danas se žuta traka ili žuta zvezda sa natpisom „nisam vakcinisan“, „ne vakcinaciji“, ili „ne kovid sertifikatu“ može videti na odeći najtvrdokornijih protivnika antikorona mera i u pojedinim gradovima širom sveta čime ovi ljudi izjednačavaju mere zbog pandemije kovid-19 sa progonom Jevreja.
Sociolog iz Novog Sada, Aleksej Kišjuhas rekao je za VOICE da je država zakazala kada je antivakserima dozvolila potpuno nekontrolisano delovanje, ali da je zakazalo i društvo.
„Ja sam se u jednoj kolumni, smrtno ozbiljno (a ne retorički), zapitao – zašto ne postoji ’vakcinaški ustanak?’. Ljudi koji će na protestima zahtevati npr. obaveznu vakcinaciju i strožije epidemiološke mere, zbog dramatičnog porasta broja umrlih? Institucije su spore, traljave, nemoćne, nezainteresovane, i sve je ostalo na par glasnih pojedinaca koji hrabro istupaju protiv tzv. antivaksera. Ali po Srbiji poodavno delaju ne samo nadrilekari (čije delovanje je takođe opasno po zdravlje), već i ratni zločinci, pa nikom ništa“, smatra Kišjuhas.
Prema njegovom mišljenju, u ideološkom smislu, antivakseri mahom pripadaju krajnjoj desnici.
„Oni su onaj deo javnosti koji je konzervativniji, reakcionarniji, tradicionalniji i religiozniji. Pa celu tu dramu oko vakcina i posmatraju kao pitanje tela, čistoće, opasnosti, i borbe protiv globalnog liberalnog poretka, tzv. ’globalnih elita’ itd. Vakcine su tu samo zgodan izgovor za jedno duboko nezadovoljstvo, ali i za odsustvo poverenja koje je sveprisutno u ovom društvu“, ocenio je Kišjuhas.
Komentarišući nošenje žutih traka i napade na dr Kona, on je istakao da je takvo postupanje „skaradno i neopisivo uvredljivo, pre svega prema žrtvama holokausta“, dodavši da, nažalost „nasilje i odsustvo empatije i solidarnosti u ovom društvu nisu ništa novo“.
Pre svega, na ovaj način se kreira iluzija da je delotvornost vakcina fenomen o kojem valja imati nekakav „stav“, pa se ljudi zatim politički dele na „za“ i „protiv“, na „pro“ ili „anti“, kao da je u pitanju abortus ili gej brakovi o kojima je moguće imati različite političke stavove ili društvene vrednosti, kaže Kišjuhas i dodaje da je sa vakcinama, to kao da ste „za“ ili „protiv“ – gravitacije.
„U pitanju su dokazane naučne činjenice, a popularna dihotomija vakseri-antivakseri (iako ona realno postoji), dodatno osnažuje to pogrešno uverenje da o dokazanim naučnim činjenicama možemo imati stav, mišljenje ili smatranje“, ukazao je Kišjuhas.
On je dodao da pitanje vakcinacije uopšte nije pitanje ljudskih prava i sloboda, već pitanje nauke, a da će mehanizam delotvornosti imunizacije funkcionisati i nakon što na planeti Zemlji ne bude postojalo nijedno ljudsko biće.
“U procesu demokratizacije zapadne kulture, međutim, ljudi pod krinkom prava na slobodno mišljenje ili izbor, počinju da podrazumevaju nešto što uopšte ne pripada tom domenu. Pa onda imate mišljenje da ne postoji evolucija, da je planeta Zemlja stara 6.000 godina, ili ravna ploča, i slično. Najzad, životom u društvu i političkoj zajednici, naši slobodni izbori su već dramatično suženi. Nemamo slobodu da ubijemo, da ukrademo, da silujemo, pa čak ni da ne vežemo pojas u automobilu, bez da se suočimo sa sankcijama“, objasnio je Kišjuhas.
Na pitanje, zašto su verbalne pretnje antivaksera u Srbiji nedavno prešle i u fizičke, psihijatar iz Novog Sada Nebojša Baračkov kazao je za VOICE da je to u psihologiji čoveka normalna pojava, jer ako se na vreme ne radi sa tim mislima, ili se te misli ne kompenzuju, emocije se onda razbude pa se razbuktaju.
„Onda na kraju dobijemo neki vid ponašanja koji možda u nekim situacijama deluje nesvrsishodan ili čudan, bizaran kao što je stavljanje Pavlovićeve masti u nos. To je normalan sled okolnosti – kad ne gasite požar od prvog sprata, izgoreće vam i treći“, naveo je Baračkov.
Dodao je da je ovo ipak i globalni fenomen, i da antivakseri bujaju u celom svetu, a da teorije zavere nisu bile nikada bujnije i maštovitije. Prema njegovim rečima, to se dešava zato što smo plodno tle za teorije zavere, pa možemo sada tu patologiju da razvijamo i da idemo u neke krajnosti.
„Normalno je da ljudsko biće suočeno sa nekom nepredviđenom ili nepoznatom situacijom, šta god to bilo, sa strahovima počinje da se spušta u ego stanje deteta. Na primer, u to stanje neko se spusti kada treba da ide kod zubara, ’hajde da me držiš za ruku, da idemo zajedno kod zubara’. To je neka normalna ljudska reakcija gde se mi pred nepoznatim ili strašnim sadržajima povlačimo u ranije utvrđena uporišta, tvrđave u kojima smo ovladali nekim sistemima, a to ranije uporište je detinjstvo. U detinjstvu su bile i babaroge, veštice i vukodlaci, i sve je to bilo realno, ali to je naše utvrđenje koje i danas funkcioniše kada se dese neke nepredviđene stvari“, objašnjava dr Baračkov.
On je podsetio i na reči bivšeg američkog predsednika Donalda Trampa koji je rekao da korona virus može da se leči ubrizgavanjem sredstva za dezinfekciju u organizam, na šta su medicinski stručnjaci burno reagovali.
„Ko normalan bi poverovao tako nečemu i ko bi pio ili ubrizgavao sebi varikinu? Ali u ego stanju deteta to deluje sasvim logično. Ali, ako je to rekao Tramp – onda je tako. Na društvenim mrežama pojavio se i video sa protesta ljudi koji su protivnici vakcine, gde je jedan od njih rekao da stavimo Pavlovićevu mast u nos. Mi na kognitivnom nivou, iz ego stanja odraslog odlično razumemo da je to potpuno besmisleno, da je neko ponašanje potpuno kontraproduktivno, ali iz ego stanja deteta mi to ne možemo da procenimo. Svi ti podaci, koliko imamo zaraženih, koliko je ljudi na respiratoru, koji je procenat vakcinisanih, ide na ego stanje odraslog i potpuno promaši cilj“, kazao je on.
Napominje da takvi ljudi nemaju adekvatnog sagovornika, a sa druge strane su pustili te ideje da izbujaju do krajnjih granica, do granica potpunog ludila i ništa ne rade da to koriguju.
„U takvim stanjima ljudi su podložni svemu i prodaćete im šta god hoćete, a od toga će profitirati najgori“, upozorio je Baračkov.
Oceni je da za to odgovornost snose svi: „država prva, lekari, zatim društvo, dok su lekari iz Kriznog štaba izgubili kredibilitet i postali su političari i svojim stavovima samo zbunjuju ljude“.
„To vam je kao i u porodici, kada mama kaže ’nemoj’, a tata kaže ’idi’. Dete postane problematično i radikalizuje se zato što manipuliše sa tim da mama kaže levo, a tata kaže desno, ’a ja ću odabrati kako ja hoću’. Mi sad imamo to na državnom nivou“, ocenio je Baračkov.
On je ukazao da je taj emotivni višak kod ljudi vidljiv na svakom mestu, u saobraćaju, u redu u pošti… „ljudi se svađaju, svi su naelektrisani, a to znači da je još teže dopreti do njih tim kognitivnim, misaonim putem, jer za njih važe oni vukodlaci i veštice iz detinjstva“.
Podsetio je na primere uspešne vakcinacije u istoriji, kada je vakcinacija 1970-tih godina u Americi tekla tako da se prvo vakcinisao Elvis Prisli, kao idol mladih, pa su se onda svi vakcinisali.
„Za medicinu se pitaju lekari, ako mislimo dobro ovoj državi. U suprotnom će biti puno stradalih i gubitaka, kao i svaki put kada žmurimo pred problemom. Ovim putem definitivno možete očekivati još više radikalizacije, još više nakupljenih emocija, besa, nervoze koja će u krajnjoj liniji negde eksplodirati“, upozorio je Baračkov.
Što je više straha, smatra on, ljudi će se još više radikalizovati i biće još blesavijih ideja.
„Nema solidarnosti i društvene svesti među ljudima, sve ide u smeru lažnih informacija, lažnih statistika, korigovanja podataka pred izbore, što je danas društvena akcija koja je potpuno kontraproduktivna, zato što ide u smeru još većeg mentalnog zagađenja, još većeg straha kod ljudi koji će produkovati još luđe ponašanje i još će više verovati u babaroge, zavere, i biće agresivniji u toj svojoj odbrani“, napominje on.
Dodao je da ideje antivaksera „po svim opisima knjiga spadaju u sumanutost – sumanute misli“, te da on kao stručnjak može samo da predlaže, da ih razuveri, da umiri taj strah, i da pokuša da apeluje na njih.
„Meni su antivakserske ideje isto kao kada čujem da neko razgovara sa Svetom Petkom. To su patološki simptomi koje ja mogu samo da registrujem i uz adekvatnu terapiju da pomognem“, naveo je Baračkov.
Pravni savetnik u Komitetu pravnika za ljudska prava (Yucom), Dragiša Ćalić istakao je za VOICE da Ustav predviđa slobodu kretanja, ali da ona može zakonom da se ograniči pod određenim uslovima, a jedan od njih je sprečavanje širenja zaraznih bolesti.
„Zakon na koji Ustav upućuje, Zakon o zaštiti stanovništva od zaraznih bolesti, kaže da može da se ograniči kretanje ukoliko se zarazna bolest širi. Država Srbija ugrožava javno zdravlje. Oklevanjem da se uvedu mere, broj zaraženih, umrlih, i broj hospitalizovanih, ljudi na respiratoru apsolutno pokazuje da mere očigledno ne rade svoj posao, a država je apsolutno prepustila volji ljudi da odlučuju o tome da li da se vakcinišu ili ne“, rekao je Ćalić.
On smatra da je to moglo da se uradi i na drugačiji način: da se makar naloži vakcinacija zdravstvenih radnika, nastavnika, profesora, i kovid propusnice bi trebale biti šireg obima, gde je jasno gde sa njima možete da se krećete i onda nevakcinisani neće imati ona prava (pozitivna diskriminacija) kao vakcinisani, neće moći u kafiće pune ljudi, neće moći u prodavnice, bioskope, jer time ugrožavaju zdravlje drugih ljudi koji mogu, ako su vakcinisani.
Prema njegovim rečima, država je odgovorna za nedovoljan odziv ljudi da se vakcinišu, jer nije na pravi način promovisala vakcinaciju.
„Ne možete da promovišete vakcinaciju tako da premijerka Srbije kaže da je to bitno, a onda da pustite lekare koji su protiv toga da na nacionalnim frekvencijama dan i noć pričaju protiv vakcinacije. Svako može da čini šta god hoće, samo do one mere dok time ne remeti ili ne ugrožava drugog“, podseća Ćalić.
Prema njegovom mišljenju, nema ni govora o ugrožavanju prava antivaksera zato što vakcinacija nije obavezna, a „njih niko ne juri po ulici i ne prisiljava ih da se vakcinišu“.
„U tom smislu, antivakseri ne trpe gotovo nikakva ograničenja zbog toga što nisu vakcinisani. I kada su u pitanju kovid propusnice kao jedini vid nečega što bi bilo drugačije u odnosu na neka prava koja antivakseri nemaju, to apsolutno ne remeti njihova prava“, kazao je Ćalić.
On je ocenio da je država samu sebe minirala i da sada imamo poprilično tragičnu situaciju u kojoj su zapravo ugrožena prava vakcinisanih ljudi, koji su nekako nezaštićeni, a koji su pokazali odgovornost prema svom zdravlju i prema zdravlju drugih, jer se pridržavaju svih mera i odgovorno se ponašaju.
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ne nužno i stavove redakcije portala Magločistač. Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje je definisan Zakonom o javnom informisanju i medijima, koji u članu 75. kaže: „Idejama, mišljenjem, odnosno informacijama, koje se objavljuju u medijima ne sme se podsticati diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, polu, zbog njihove seksualne opredeljenosti ili drugog ličnog svojstva, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo”. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.