Poslednji medijski konkurs za sufinansiranje projekata iz oblasti javnog informisanja u Subotici nije doneo nikakvo iznenađenje – još jednom je gro novca pripalo medijima bliskim lokalnim vlastima, onima koji su na konkursima „pobeđivali“ i prethodnih godina.
Zadržan je obrazac viđen u više gradova i opština u Vojvodini, pa su tako najveće svote pripale medijima koji se povezuju s Vladanom Stefanovićem, Jožefom Pinterom, te neizostavnom Panonija fondacijom.
Istraživanje Vojvođanskog istraživačko-analitičkog centra (VOICE) pokazalo je da je i pre dve godine po istom obrascu najveći deo medijskog budžeta otišao upravo ovim trima grupacijama i da „milionske iznose dobijaju mediji koji su otvoreno prorežimski“.
Najveći deo kolača – ukupno 8.800.000 dinara – na konkursu za 2021. godinu otišlo je u ruke medija u sklopu VTV mreže.
Za projekat „Subotica – Život, ljudi, događaji“ firmi VTV d.o.o., čiji je vlasnik i direktor Vladan Stefanović, pripalo je 4.500.000 dinara.
Još 2.300.000 komisija je opredelila za Magazin Dani, to jest projekat „Subotička svakodnevica“, a dva miliona dinara za Radio Suboticu i njihov projekat „Multijezično“. Svi ovi mediji deo su iste mreže i prijavljeni su na istoj adresi – Arsenija Čarnojevića broj 3 u Subotici.
U sklopu VTV grupacije funkcioniše čitav niz lokalnih medija: Radio i TV Subotica, TV Bečej, TV Novi Bečej, TV Bačka Vrbas, Magazin Dani, Novobečejski dani…
Njihova uređivačka politika poprilično je sinhronizovana. Dominiraju izjave lokalnih funkcionera i saopštenja najrazličitijih gradskih i opštinskih odbora SNS-a, kao njihovih koalicionih partnera, pre svih Saveza vojvođanskih Mađara (SVM), Pokreta socijalista aktuelnog ministra policije Aleksandra Vulina i Socijaldemokratske partije Rasima Ljajića.
Prema dostupnim informacijama, Stefanovićevi mediji ove godine su na različitim medijskim konkursima u Vojvodini i konkursu koji je raspisalo Ministarstvo kulture i informisanja dobili najmanje 28.725.000 dinara.
Da ne bude sve preslikano kao prethodnih godina, na ovogodišnjem konkursu pojavilo se i jedno novo i očigledno dobro povezano lice – Milan Šveljo, preduzetnik iz Crvenke.
Prema informacijama iz javno dostupnih izvora, Šveljo je u februaru otvorio firmu za proizvodnju kinematografskih dela, audio-vizuelnih proizvoda i televizijskog programa. Već u prvih nekoliko meseci dobio je značajne svote na više konkursa u Vojvodini.
Za bliskost s gradskom vlašću u Novom Sadu optužio ga je bivši gradonačelnik Borislav Novaković. Pošto je Šveljo u glavnom gradu Vojvodine na konkursu dobio 700.000 dinara, Novaković je ocenio da ovom odlukom „skandal dobija i posprdnu notu“.
Šveljo je u Apatinu dobio 900.000 dinara, a u Suboticu mu je za projekat „Sačuvaj sebe i druge“ pripalo čak dva i po miliona. Komisija je smatrala da je „projekat opravdan potrebom ukazivanja na sveprisutne probleme u zaštiti životne sredine“.
Sličnog stava bila je i komisija u Somboru, pa mu je u tom vojvođanskom gradu dodeljeno 1.800.000 dinara. Ovde je naziv projekta „Osnaži se“, a kao medij navodi se portal vojvodjanski.com.
Ovaj sajt nema impresum, ali u donjem levom uglu ispisane su reči: „Programiranje: VTV d.o.o.“.
Da li je nova firma deo iste medijske mreže kao i VTV iz Subotice (najveći dobitnik na konkursu) ili je u pitanju slučajnost? Kako oni sami komentarišu tvrdnje da na medijskim konkursima novac dobijaju udruženja i mediji bliski SNS-u?
Cenzolovka je pokušala da dobije odgovore na ova pitanja njihovim slanjem na ukupno pet adresa. Nijedan odgovor, međutim, još nije stigao.
Sada već tradicionalno, i na konkursu za 2021. godinu značajan iznos pripao je i Panonija fondaciji, čiji je osnivač Nacionalni savet Mađara. Ova fondacija konkurisala je s tri projekta i sva tri su im odobrena. To će sve građane Subotice koštati 1.800.000 dinara.
Podsećamo, Fondacija Panonija pokretač je Panon televizije, Panon radija i Subotičkog mađarskog radija. Zamenik direktora fondacije je Gabor Agardi o kome je Cenzolovka već pisala.
U jednom trenutku on je bio urednik radija, a istovremeno i član odborničke grupe SVM-a u Gradskoj skupštini (što je ozbiljan etički problem), ali i član Programskog saveta Radio-televizije Vojvodine (što je već ozbiljan zakonski problem).
Istraživanje VOICE-a iz januara ove godine pokazalo je da su mediji u sklopu Panonija fondacije pod neposrednim političkim uticajem SVM-a, što je slučaj i s drugim glasilima čiji je osnivač ili suosnivač Nacionalni savet Mađara.
Drugi najveći deo novca (6.620.000 dinara) – posle neprikosnovenih medija u Stefanovićevom vlasništvu – dobila je subotička kompanija YU ECO d.o.o., koja je osnivač istoimene televizije i radija.
Veći deo novca (4.500.000 dinara) dodeljen im je za projekat „Ostvarivanje javnog interesa građana Subotice u oblasti javnog informisanja“, dok im je dodatnih 2.120.000 pripalo za projekat „Najlepša jesen života“.
Komisija je smatrala da je ovde „reč o višegodišnjoj ustaljenoj praksi kvalitetnog informisanja na srpskom, hrvatskom i mađarskom jeziku“.
Suvlasnik i direktor te firme Jožef Pinter – koji se u lokalnim medijima pojavio vozeći se na fijakeru s Vojislavom Šešeljom, liderom Srpske radikalne stranke, pravosnažno osuđenim za zločine protiv čovečnosti – od 2017. godine samo na konkursima u Subotici inkasirao je najmanje 16.400.000 dinara.
Dodatnih milion dinara pripalo je još jednoj osobi povezanoj s televizijom YU ECO, preduzetniku Goranu Polovini, koji se na sajtu televizije navodi kao osoba zadužena za tehničko vođstvo.
Cenzolovka je pokušala da stupi u kontakt i s Polovinom, kao i s televizijom YU ECO i Panonija fondacijom. Nismo dobili nijedan odgovor.
Jedan Komentar na
“Cenzolovka o finansiranju medija u Subotici: Tradicionalno bogat ulov u VTV mreži”
Bogatibožjeg, što b’ rek’o drug Stari, kako bogata medijska scena u bogatoj, bogati, Vojvodini!
Obogatila se i s novim homo informaticusima koji misle da su bogomdani za ta’ bizMis.
Bogumi, pojedinci će s’ bogato obogatit’.
Nek’ nam daragoj bog pomogne!
Komentari odražavaju stavove njihovih autora, ne nužno i stavove redakcije portala Magločistač. Na našem sajtu biće objavljeni svi pristigli komentari, osim komentara koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede ili nisu u vezi sa temom članka koji se komentariše. Govor mržnje je definisan Zakonom o javnom informisanju i medijima, koji u članu 75. kaže: „Idejama, mišljenjem, odnosno informacijama, koje se objavljuju u medijima ne sme se podsticati diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, polu, zbog njihove seksualne opredeljenosti ili drugog ličnog svojstva, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo”. Pre nego što budu objavljeni, komentari moraju biti odobreni od strane naših moderatora, pa vas molimo za malo strpljenja.